Tiivistelmä oppiaiheesta pyhäkoulussa 15.7.2018 (kokeilusarja)


Laki ja Viisaus
- opettajana Markku Lorentz


*  *  *

Raamatuntutkimus on muuttamassa huomattavasti kuvaamme Vanhasta testamentista. Joissakin kohdin se näyttää vahvistavan merkittävällä tavalla Mormonin kirjan asemaa, antaen lisävalaistusta sen sisältöön ja sanomaan.


*  *  *

Tisbeläisen (sijaitsi pohjoisen valtakunnan alueella,(2) 1.Kun. 17:1) Elian (vaikutti 800-luvun ensimmäisellä puoliskolla eaa) uhrauskilpailu Baalin pappien kanssa - mikä tapahtui pohjoisella alueella - heijastaa tuolloista uskontokulttuuria (tutustu myös viisausteologian linjaan Tuula Marjasen oppiaiheaineistossa ja siihen sisältyvään artikkeliin "Nefi ja hänen Ašeransa"):(1)


*  *  *

"wikipedianäkemys" Joosuan kirjan mukaisesta heimoaluejaosta sekä jakaantuneen valtakunnan alueista (auttamaan mielikuvaa ajan näkemyksistä ja poliittisesta tilanteesta):


*  *  *

Deutoronomistinen suuntaus oli eteläisessä valtakunnassa aktiivinen Lehin perheen lähtiessä Jerusalemista. Suuntauksen kokoamissa kirjoituksissa korostuu ajalle tyypillinen "valtauskerronta" ja sen yhteydessä Daavidin ja Salomon poliittisen aseman korostaminen - aikalaisia kuninkaita verrataan Daavidiin.(3)(5)(7)
Lehi oli Manassen jälkeläinen (Alma 10:3) ja hänen taustansa saattoi näin ollen olla pohjoisesta uskontokulttuurista.(8) Mormonin kirjassa esim. Daavid on varsin vähäisessä osassa eikä Mormonin kirjan merkittäviä kuninkaita verrata häneen.(7)


*  *  *

Kulttuureissa oli merkittävästi toisistaan eroavia näkemyksiä:(4)(8)


*  *  *

Assyrian vallatessa pohjoisen kuningaskunnan, tuolta alueelta siirtyi pakolaisia Jerusalemiin. [Saattoiko Lehin sukua muuttaa Jerusalemin seudulle tämän tapahtuman yhteydessä ?]:(3)


*  *  *

Mormonin kirjan alun Lehin kertomuksen aikaan Jerusalemissa oli uskontokulttuurisesti erilaisia näkemyksiä, jotka näyttävät heijastuneen Lehin perheen sisäisiin mielipide-eroihin.
Babylonian tekemä eteläisen valtakunnan valtaus ja käynnistämä pakkosiirtolaisuus (mikä näytti kohdistuvan erityisesti kansan eliittiin) aiheutti pakolaisryhmien lähdön.(3)


*  *  *

Lehin toiminta Jerusalemissa, perheen lähtö (n. 600 eaa) ja uskonnollisten näkemysten jakaantuminen näyttää sopivan erityisen hyvin nykytutkimuksen valossa syntyvään kuvaan tuosta ajasta tuolla seudulla.(8)


*  *  *

Viimeaikaisessa Mormon kirjan historiaan liittyvässä tutkimuksessa kiinnitetään huomiota esim. Lehin perheen mukanaan mahdollisesti kuljettamaan omaan pyhäkkötelttaan, jossa suunnannäyttäjää luettiin (mikä tyypillisesti oli erityisen vahvasti vastoin deuteronomistisen "uskonpuhdistuksen" temppelipalvelusta keskittävää näkemystä).(6) Lamanin ja Lemuelin toiminta näyttää osoittavan heidän olleen hyvin tiukasti tuon ajan "uskonpuhdistuksen" kannalla lain noudattamisessaan, kun taas Lehi ilmeisesti hyväksyi osan siitä, mutta torjui jyrkästi useita sen olennaisia näkemyksiä.(8)


*  *  *

Lehin uskontokulttuuriin on kiinnitetty huomiota myös mormonismin piirissä tehdyn tutkimuksen ulkopuolella:(9)


*  *  *

Herran Jeesuksen Kristuksen apostolin isällisellä viisaudella antama ohjaus laissa elävälle kuninkaalle:


*  *  *

Mormonin kirja on laajentanut näkemystäni myös muista pyhistä kirjoituksista ja Jeesuksen Kristuksen jumalallisesta tehtävästä kautta historian.
Mormonin kirja on hengellisesti ja sisällöllisesti elämääni vaikuttava kirja. Minä uskon siihen.
Markku Lorentz