Tiivistelmä oppiaiheesta 22.7.2018: Abrahamin kirjan kuvajäljennökset (Abrahamin kirjan historiaa käsittelevä sarja päättyy)
Opettajana Anja Lorentz
Tämä oppiaihe päättää helmikuussa 2018 aloitetun sarjan "Abrahamista ja Abrahamin kirjasta", jossa olemme pyrkineet syventämään Kallisarvoisen helmen Abrahamin kirjan historian tuntemustamme kirkon sivuilla olevan artikkelin "Abrahamin kirjan kääntäminen ja historiallisuus" viitteissä mainittujen tutkijoiden teosten avulla.Tiivistelmän luku ei ehkä suju aivan kolmessa minuutissa tällä kertaa - olennaisia asioita on pyritty kuitenkin saamaan mukaan niin lyhyesti kuin mahdollista.
kuva 1
Tällä kerralla käsiteltiin näiden tutkijoiden näkemyksiä Kallisarvoisen helmen Abrahamnin kirjan kuvajäljennöksistä.
kuva 2
Abrahamin kirjan taustalla on Joseph Smithin vuonna 1835 Kirtlandissa haltuunsa saama papyrusaineisto.
Joseph Smithin hallussa olleissa papyruksissa mukana olleet, ajalleen tyypilliset ja Abrahamin kirjan yhteydessä julkaistut piirrokset ovat herättäneet paljon keskustelua ja vastakkainasettelua, jonka vuoksi me kirkon jäsenetkin saatamme suhtautua näihin pyhien kirjoitustemme osiin hieman arkaillen.
kuva 4
Joseph Smithin paperit -projekti on lisännyt häneen liittyvää historiallista tutkimusta suuresti ja monihaaraisesti.
kuva 8
Tämän käsittelymme tarkoituksena ei ole todistella Joseph Smithin profeetan tehtävää, vaan innostaa ja kannustaa yhä uudelleen tutkimaan tätä palautuksen pyhää kirjoitusta:
kuva 9
Esimerkkinä Joseph Smithin selitysten kohta 1., johon liittyen prof. Rhodes esittää mm. seuraavia kommentteja:
Tällä kerralla käsiteltiin näiden tutkijoiden näkemyksiä Kallisarvoisen helmen Abrahamnin kirjan kuvajäljennöksistä.
kuva 2
Abrahamin kirjan taustalla on Joseph Smithin vuonna 1835 Kirtlandissa haltuunsa saama papyrusaineisto.
On selvinnyt että osa papyruksista on ilmeisesti ollut erään egyptiläisen temppelipapin omaisuutta Thebassa 200-luvulla eaa. [Gee 2000 (1)]
kuva 3
kuva 3
Joseph Smithin hallussa olleissa papyruksissa mukana olleet, ajalleen tyypilliset ja Abrahamin kirjan yhteydessä julkaistut piirrokset ovat herättäneet paljon keskustelua ja vastakkainasettelua, jonka vuoksi me kirkon jäsenetkin saatamme suhtautua näihin pyhien kirjoitustemme osiin hieman arkaillen.
kuva 4
Joseph Smith papyrus 1 poikkeaa olennaisesti tavanomaisista egyptiläisten vainajien palsamointikuvista. [Muhlestein 2016 (2)] Papyrusfragmentista näkyy selvästi että leijonapenkillä makaava henkilö on elävä ja toimenpiteen suorittajaa seisoo penkin ja makaavan henkilön välissä (kuva on "korjattu" tältä osin kaivertajan toimesta Abrahamin kirjaan) [Muhlestein 2010 (3)].
kuva 5
kuva 5
Juutalaisen ja egyptiläisen kulttuurin vuorovaikutus [Muhlestein 2016 (2)] egyptiläisissä teksteissä kertoo havainnollisesti tuon ajan tavasta käyttää käsitteitä ja vertauskuvia monimerkityksisesti [Gee 2017 (4)]
"Koska Joseph Smith yhdisti Abrahamin kirjassa olevat kuvajäljennökset Raamatun Abrahamiin, jotkut ihmiset ovat ihmetelleet, onko Aabrahamia koskaan mainittu egyptiläisessä papyruksissa Viimeaikaisten todisteiden tarkastelu osoittaa, että Abrahamin nimi todellakin esiintyy myöhäisissä egyptiläisissä teksteissä. ... [Niissä] on Abrahamiin kohdistuvia viitteitä tusinoittain ..."[Gee 1992 (5)].
kuva 7
Joseph Smithin paperit -projekti on lisännyt häneen liittyvää historiallista tutkimusta suuresti ja monihaaraisesti.
kuva 8
Tämän käsittelymme tarkoituksena ei ole todistella Joseph Smithin profeetan tehtävää, vaan innostaa ja kannustaa yhä uudelleen tutkimaan tätä palautuksen pyhää kirjoitusta:
kuva 9
Päänalunen kertoo aikansa maailmankaikkeuskäsityksestä:
kuva 10
Muualta löydetyissä "päänalusissa" on samanlaisia piirteitä.
kuva 11
kuva 10
Muualta löydetyissä "päänalusissa" on samanlaisia piirteitä.
kuva 11
Prof. Michael Rhodes on esittänyt käännöksiä Joseph Smnithin hallussa olevista, nykyisin olemassa olevista teksteistä ja niiden kopioista.
kuva 12
kuva 12
kuva 13
Esimerkkinä Joseph Smithin selitysten kohta 1., johon liittyen prof. Rhodes esittää mm. seuraavia kommentteja:
Abrahamin osuuden tiedostaminen egyptiläis-juutalaisessa uskonnollisessa symboliikassa ja kulttuurivaihdossa - jossa myös juutalaiset ehkä käyttivät egyptiläisiä ilmaisuja ja vertauskuvia omien oppirakenteittensa ilmaisuun - on tärkeää Joseph Smithin papyrusten sanoman käsittelyssä [Muhlestein 2016 (2)]:
kuva 16
kuva 16
Käsittelyssämme esillä olevat tutkijat näyttävät olevan varsin vaikuttuneita Joseph Smithin valintojen ja näkökulmien osuvuudesta:
kuva 17
Lukusuositus: Ote artikkelista "Abrahamin kirjan kääntäminen ja historiallisuus"
Oppiaihediojen välitekstien viitteet:
(1) John Gee 2000: A Guide to the Joseph Smith Papyri. Provo, UT: FARMS.
kuva 17
kuva 18
* * *
Lukusuositus: Ote artikkelista "Abrahamin kirjan kääntäminen ja historiallisuus"
Oppiaihediojen välitekstien viitteet:
(1) John Gee 2000: A Guide to the Joseph Smith Papyri. Provo, UT: FARMS.
(2) Kerry Muhlestein 2016: Assessing the Joseph Smith Papyri: An Introduction to the Historiography of their Acquisitions, Translations, and Interpretations. Interpreter: A Journal of Mormon Scripture 22 (2016).
(3) Kerry Muhlestein 2010: Egyptian Papyri and the Book of Abraham: Some Questions and Answers. Religious Educator 11, no. 1 (2010): 91–108.
(4) John Gee 2017: Introduction to the Book of Abraham.Provo (luku "Facsimiles"), Provo: BYU.
(5) John Gee 1992: Research and Perspectives. Ensign, heinäkuu 1992.
(3) Kerry Muhlestein 2010: Egyptian Papyri and the Book of Abraham: Some Questions and Answers. Religious Educator 11, no. 1 (2010): 91–108.
(4) John Gee 2017: Introduction to the Book of Abraham.Provo (luku "Facsimiles"), Provo: BYU.
(5) John Gee 1992: Research and Perspectives. Ensign, heinäkuu 1992.