TiedäMiksi VT16X: Miten käärme on vertauskuva Kristuksesta? Osa 1


Vertauskuvana korkealle nostetusta (Joh. 3:14)

... Jeesus kuvaili [Nikodemokselle] ... tehtäväänsä. Hän selvitti, että tehtävänä ei pelkästään ollut vedellä ja Hengellä vanhurskauttaminen ja pyhittäminen, vaan kysymys oli myös “korottamisesta” voimalla, jotta voisi kulkea verhon läpi kumpaankin suuntaan “ihmisen Poikana.” Jälleen Herran selvitys samanaikaisesti paljasti ja salasi Hänen merkityksensä:

“Kukaan ei ole noussut taivaaseen, paitsi hän, joka on taivaasta tänne tullut: Ihmisen Poika.
Niin kuin Mooses autiomaassa nosti käärmeen korkealle (Ks. 4 Moos. 21:4–9), niin on myös Ihmisen Poika korotettava, jotta jokainen, joka uskoo häneen, saisi iankaikkisen elämän.” (Joh. 3:13–15)

Ristiinnaulittu Herra on kuvattu keskellä. Häntä reunustaa neljä kohtausta: Paha käärme puutarhassa (ylhäällä vasemmalla) on vastakkain pelastuksen kuparisen käärmeen kanssa (ylhäällä oikealla). Helvetin tuskassa (alhaalla vasemmalla) voittoisa Vapahtaja ottaa Aadamia oikeasta kädestä vetääkseen hänet ulos, tallatessaan jalkainsa alle kuoleman ja helvetin, joita symboloi luuranko ja käärme, joka on samanlainen kuin ylösnousemuskohtauksessa oikealla. Teksti alareunassa on 1 Kor. 15:22, 54-55.
Rautainen koristelaatta Philipp Soldan, Saksa, 1548.


Jeesuksen sanojen Ilmaisun “noussut” (kreikan verbi hypsoō) ymmärtämiseksi meidän on ensin ymmärrettävä, että Mooseksen kertomuksessa israelilaisia purreita käärmeitä, sen enempää kuin tangon hahmoakaan, jonka Mooses oli ”korottanut”, ei tule pitää pelkästään tavallisina erämaan käärmeinä. Sen sijaan niitä kuvailtiin Vanhan testamentin symboliikan rikkaalla kielellä, jossa käytettiin Vanhan testamentin heprean sanoja, joita on käytetty muualla pyhissä kirjoituksissa viittaamaan loisteliaisiin serafeihin [sana שָׂרָף (sārāf) tarkoittaa ’käärme’, ja sen monikkomuoto on שְׂרָפִים (serāfim)]* - jumallisiin sanansaattajiin, jotka olivat Jumalan valtaistuimen palvelijoita (Jesaja 6), ja jumalallisen neuvoston huomattavia jäseniä. Jos meiltä jää yhdistämättä “tuliset lentävät käärmeet” (1 Nefi 17:41), jotka olivat Israelin lasten vitsauksena sekä myös pelastuksena, taivaallisen temppelin palaviin, jumalankaltaisiin serafeihin, meiltä puuttuu Jeesuksen Nikodemokselle antamat keskeiset opetukset tulkitseva avain.
[Jesajan kirjassa sekä Neljännessa ja Viidennessä Mooseksen kirjassa heprean kieli käyttää serafi-nimitystä tulisten käärmeiden kohdalla. Tämä on sama sana, jota käytetään Jesajan luvussa 6 kuvaamaan tulisia, siivekkäitä olentoja, jotka suojelevat Jumalan valtaistuinta (Jes. 6:2,6; 2 Nephi 16:2,6), mikä johtikin monet tutkijat epäilemään, että Jesajan näyn serafit olivat siivekkäisiä käärmeitä muistuttavia olentoja. (TiedäMiksi VT15X)]

Kun me ymmärrämme, että toisessa kaksoismerkityksessä Jeesus ei ole vain profetoinut sovituksestaan ja kuolemastaan, vaan myös verrannut itseään “Ihmisen Poikana” serafeihin, jotka ovat aivan Isän valtaistuimen läheisyydessä, Hänen lausahduksensa siitä, että Hänet “korotetaan,” tulee selväksi. Temppelin yhteydessä serafien olennainen toiminta oli samanlaista kuin kerubien tehtävä Eeden puutarhan portilla: heidän oli määrä olla vartijoita eli “tien vartiomiehiä,“ jotka suojaavat taivaallista temppeliä luvattomilta pyrkijöiltä, huolehtivat myöhemmin pääsystä yhä turvallisempiin osastoihin ja lopulta auttavat arvioimaan jumalanpalvelijain kelvollisuuden, kun on aika astua Jumalan eteen. Näin Jeesus, kohotettuna Jumalan valtaistuimelle parempana kuin kaikki serafit ja perimmäisenä “portinvartijana” (2 Nefi 9:41) voisi kirjaimellisesti ja laillisesti vahvistaa: “… ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.” (Joh. 14:6

Jeffrey M. Bradshaw

Lähteet:

Teksti: Jeffrey M. Bradshaw ja Matthew L. Bowen 2017: “By the Blood Ye Are Sanctified”: The Symbolic, Salvific, Interrelated, Additive, Retrospective, and Anticipatory Nature of the Ordinances of Spiritual Rebirth in John 3 and Moses 6Interpreter: A Journal of Mormon Scripture 24 (2017): 123-316.
Artikkelin suomennos on saatavissa pyhäkoulun tiedostuslehden sivulla osoitteessa:
http://map-pyhakoulu.blogspot.fi/2018/04/uudestisyntymista-kasitteleva-artikkeli.html

Kuva: Andrew C. Skinner 2001: Serpent Symbols and Salvation in the Ancient NearEast and the Book of Mormon. Journal of Book of Mormon Studies 10/2 (2001): 42–55, 70–71.

Julkaisun idealähde: Jeffrey M. Bradshaw 2018: KnoWhy OTL15A — How Do the Serpent and the Shewbread Symbolize Christ? The Interpreter Foundation.
-  -  -
*huomautus E.A.Reiman (ks. http://biblehub.com/hebrew/8314.htm)