TiedäMiksi VT13B: Mitä tietoa voimme saada historiallisesta exoduksesta pyhien kirjoitusten ulkopuolisista lähteistä?
Otteita artikkelista
Kysymys: Monet ihmiset uskovat nykyään, että exodusta [israelilaisten pakoa Egyptistä] ei koskaan tapahtunut. Onko olemassa jälkiä historiallisesta exoduksesta pyhien kirjoitusten ulkopuolelta? Ja auttavatko ne meitä tunnistamaan exoduksen faraon?
Artikkelin tiivistelmä: Pyhien kirjoitusten ulkopuolisista lähteistä peräisin olevia historiallisen exoduksen jälkiä on löydettävissä - mutta vain, jos etsit oikeita asioita oikeasta suunnasta. Jos esimerkiksi odotat löytäväsi arkeologisia todisteita miljoonista israelilaisista, jotka vaeltavat Siinain autiomaan halki lähdettyään Egyptistä sekasortoisessa tilassa, tulet todennäköisesti pettymään. Totta on se, että suuri määrä seemiäisiä ihmisiä tuli Egyptiin ja lähti sieltä vuosisatojen aikana ennen kuin paljon pienempi ryhmä lopulta lähti exoduksessa. Pyhien kirjoitusten historiallisen ympäristön vivahderikkaiden yksityiskohtien haravoiminen esiin vaatii kuitenkin omistautuneiden tutkijoiden pitkäveteistä ja ahkeraa ponnistelua. Tässä artikkelissa esitämme joitain alustavia päätelmiä, auttaaksemme lukijoita tutustumaan nykyhetken tutkimusmaiseman joihinkin piirteisiin.
- -
![]() |
Kuva 1. Tiilentekoa esittävä seinämaalaus Rekhmeren, farao Thutmosis III:n and Amenofis II:n alaisen visiirin haudassa. |
- -
Kun muistellaan pienen pioneerien ryhmän saapumista Suolajärven laaksoon heinäkuussa 1847, myöhempien aikojen pyhiä koskettaa se, että suhteellisen pieni joukko rohkeita ja omistautuneita edeltäjiä saattaa jättää suuren perinnön, jolla on kestäviä vaikutuksia seuraaviin sukupolviin. Jos [Richard Elliott] Friedman on oikeassa siinä, että leeviläiset olivat exoduksen hallitseva ryhmä (kuten on ainakin ilmeistä leeviläisten johtajien, Mooseksen ja Aaronin kohdalla), nämä olisivat antaneet samankaltaisia uskon ja uskollisuuden malleja israelilaisille, jotka asuivat maassa, joissa vallitsivat kilpailevat uskonnolliset uskomukset ja käytännöt. Lisäksi heidän asemassaan Israelille osoitettuina pappeina ja opettajina heidän muistonsa exoduksesta ja läheinen Mooseksen saamien lakien ja ilmoitusten tuntemuksensa olivat siinä tilanteessa siunaus heidän kansalleen.Tässä mielessä voisimme ajatella exoduksen israelilaisia Mormonin kirjan ehdoilla Israelin puun oksina, jotka joksikin aikaa istutettiin muualle Herran viinitarhassa, näiden oksien lopullisena kohtalona ollen oksastaminen "takaisin siihen puuhun, josta ne ovat peräisin", jotta emo- "puu ei menehtyisi, jotta [hän] voisi[] kenties säilyttää itsellä[än] sen juuret omaa tarkoitusta[an] varten."[MK Jaak. 5:52-53]
Käännös: Markku Lorentz