TiedäMiksi 13C: Onko egyptiläisissä lähteissä olemassa mitään todisteita israelilaisten exoduksesta?
Otteita artikkelista
Kysymys: Suurin osa historiallisista exodus-todisteista tulee epäsuorasti yleisten arkeologisten havaintojen ja raamatullisten tekstien analyysin kautta. Onko olemassa tarkempia todisteita exoduksen todellisuudesta ja ajoituksesta, jotka olisivat vahvistettavissa egyptiläisistä lähteistä?
![]() |
Kuva 1. Heettiläisen version pienempi taulu Egyptin kanssa tehdystä rauhansopimuksesta, joka pantiin toimeen n. 1259 eaa., kuusitoista vuotta Kadeshin taistelun jälkeen. Tämän "uskotaan olevan varhaisin esimerkki minkäänlaisesta kansainvälisestä sopimuksesta." [2] |
Artikkelin tiivistelmä: Hyvinkin mahdollisesti kyllä, mutta vain epäsuorasti. Vaikka egyptiläiset, kuten muutkin muinaiset (ja nykyaikaiset!) kansat, ymmärrettävästi olivat vastahakoisia totuudenmukaisesti mainostamaan sotilaallista tappiotaan, israelilaisilla ei ollut minkäänlaisia tunnonvaivoja julkistaessaan sellaisen tapahtuman heidän puolestaan. Heprealaisen Raamatun tutkijan Joshua Bermanin, teoksen "Sea Account" [Merikeromus] kirjoittajan, mukaan [3] Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa olevan Israelin lopullisen lähdön vanhin kuvaus saattoi tarkoituksellisesti jäljitellä egyptiläisen propagandan rakennetta ja sanastoa, joka toitotti väitettyä voittoa Kadeshin taistelussa. Tämän jäljittelyn terkoituksena oli pilkata faaraon epäonnistumista hänen yrittäessään estää israelilaisten paon. Berman toteaa, että israelilaisen "merikertomuksen" on täytynyt olla tehty kohtuullisen aikajakson sisällä Kadeshin taistelun jälkeen ja tekijän on täytynyt olla perehtynyt taistelusta raportoiviin egyptiläisiin kirjoituksiin.
- -
![]() |
Kuva 2. Hukkuneiden heettiläisten ruumiita Orontes-joessa. Sankarillinen kuva faraosta hiljakkoin uudistetun jousensa ja valjakkonsa kanssa.[14] |
Jos Bermanin johtopäätös exoduksen merikertomuksen riippuvuudesta egyptiläisten taistelusta Kadeshissa on totta, se voi antaa vihjeitä sekä exoduksen varhaisimmasta kertomuksesta, että myös exoduksen aikataulusta. Tämän löydöksen merkitystä selittää parhaiten Berman itse: [20]
"Yksi mahdollisuus saattaisi olla, että [Kadesh-] runo saavutti israelilaiset aikana, jolloin heillä oli ystävälliset suhteet Egyptin kanssa, mahdollisesti Salomonin hallitusaikana 10. vuosisadalla tai vielä myöhemmin Hiskian hallitusaikana 8. vuosisadalla eaa. - - tässä kummastuttaa se, että mikä olisi yleensäkään voinut motivoida israelilaista kirjoittajaa kynäilemään Egyptin vastaisen kirjoituksen sovinnollisena aikana.
- - oma johtopäätökseni on, että tässä esitettyjä todisteita voidaan kohtuudella pitää osoituksena siitä, että runo toimitettiin [israelilaisille] suurimman levinneisyytensä aikana, mikä on ainoa aika, jolloin Egyptissä ihmiset tuntuvat kiinnittäneen paljon huomiota siihen: nimittäin itsensä Ramses II: n hallitusaikana. Mielestäni todisteet viittaavat siihen, että exodus-teksti säilyttää muiston hetkestä, jolloin ensimmäiset israelilaiset tavoittelivat kieltä, jolla voivat ylistää Jumalan voimallisia hyveitä ja löysivät raaka-ainetta hyvin tuntemansa egyptiläisen tekstin ehdoilla ja sen kielikuvista. Ottaessaan tuon materiaalin omaan käyttöönsä ja arvioidessaan sitä uudelleen yleisistä käsityksistä poikkeavasti, he esittivät väitteen, että Israelin Jumala oli kerrassaan päihittänyt suurimman maallisen mahtimiehen suurimman saavutuksen."
Jeffrey M. Bradshaw
Lähde:
Jeffrey M. Bradshaw, 2018: KnoWhy OTL13C — Is There Any Evidence in Egyptian Sources for the Exodus? The Interpreter Foundation.Huom.! Tekstissä olevat viitelinkit vievät alkuperäisen artikkelin lähdeviiteluetteloon.
Käännös: Markku Lorentz