TiedäMiksi 14A: Mitä yhtäläisyyksiä on egyptiläisten ja israelilaisten temppelien välillä?

Motto:
"[Egyptin ensimmäisen hallitusvallan perustanut] Farao, joka oli vanhurskas mies, vakiinnutti valtakuntansa ja tuomitsi kansaansa viisaasti ja oikeamielisesti koko elinaikansa yrittäen vakavasti jäljitellä sitä järjestystä, jonka isät olivat vakiinnuttaneet ensimmäisten sukupolvien aikana ensimmäisen patriarkaalisen hallinnon päivinä ..."
Kallisarvoinen helmi, Abrahamin kirja 1:26.


Otteita artikkelista

Kysymys: Hugh W. Nibley ja muut MAP-tutkijat ovat pitkään kirjoittaneet Egyptin temppelirituaaleista. Mitä yhtäläisyyksiä on egyptiläisten ja israelilaisten temppelien välillä?

Artikkelin tiivistelmä: Muinaisen Lähi-idän temppelirituaalien sisällöt saattavat joiltakin osin näyttää olevan kovin kaukana nykyisistä MAP-opetuksista ja rituaalisista käytännöistä. Kuitenkin olemassaolevillakin yhtäläisyyksillä voi olla merkitystä ihmisille, jotka väittävät, että jumalallinen ilmoitus toimituksista ulottuu ihmiskunnan alkuun asti. Ollen enemmän kuin tuhat vuotta vanhempia kuin israelilaisten pyhäkköteltta, sellaiset samankaltaisuudet saattavat olla "kiusallisia rajoittuneille uskonnon  lukutavoille".[3] Kuitenkin mormoneille ne edustavat "eräänlaista vahvistusta ja toteennäyttöä"[4]. Näin ollen myöhempien aikojen pyhien pitäisi ymmärtää paremmin egyptiläisiä ja muita muinaisia temppeleitä. Sillä vaikka, kuten Hugh Nibley huomautti, "egyptiläinen endaumentti oli vain jäljitelmä, se oli kuitenkin hyvä sellainen ja voisimme oppia paljon siitä."[5]
- -
Kuva 1. Israel lewiriytyi autiomaan pyhäkköteltan ympärille.[2]

Temppelitoimitusten muinaisuus

Joseph Smith opetti, että nykyisten temppelitoimitusten alkuperä ulottuu maailman perustamisen tuolle puolen. Esimerkiksi vuonna 1835, kun pyhät valmistautuivat vastaanottamaan toimitukset, jotka olisivat heidän käytettävissään Kirtlandin temppelissä, profeetta ilmoitti: [10]

Jumalan huoneen järjestys on ollut ja tulee aina olemaan sama, myös sen jälkeen kun Kristus tulee; ja tuhannen vuoden päättyessä se tulee olemaan sama; ja tulemme vihdoin pääsemään Jumalan selestiseen valtakuntaan ja nauttimaan siitä ikuisesti.

Vaikka, kuten Joseph Smith opetti, "Jumalan huoneen järjestyksen" [11] täytyy pysyä muuttumattomana, Herra on sallinut valtuutettujen kirkon johtajien tehdä toimituksiin muokkauksia vastaamaan erilaisten aikojen, kulttuurien ja käytännön olosuhteiden tarpeita. Myöhempien aikojen pyhät ymmärtävät, että temppelitoimitusten ensisijainen tarkoitus on opettaa ja siunata osanottajia eikä tarjota täsmällisiä samankaltaisuuksia muiden aikojen tekstien, symbolien ja esitystapojen kanssa. Koska näin on, odotamme Joseph Smithin palautetun rituaalin poikkeavan toisinaan muinaisten toimitusten sanamuodosta ja symbolismista, jotta se olisi mahdollisimman selkeä ja merkityksellinen nykyajan opetuslapsille. Samoin odotamme, että säädösten esittelyssä on sopeuduttava erilaisiin muokkauksiin heijastamaan kulttuurin muutoksia ja käytännön olosuhteita.

Kuva 2. Ramsesin sotaleiri Kadeshin taistelussa, rekostruoituna seinämaalauksesta Abu Simbelin temppelin suuren salin pohjoisseinältä. Leiriä ympäröivät nahkakilevt ja se suuntautuu itään päin. Huomaa Ramses II:n valtaistuinteltta oikealla. Pyhäkössä siivekkäät Horus-haukat reunustavat kartussia, faraon nimen sisältävää soikeata hieroglyfimerkkiä, muistuttaen  liiton arkun päällä olleita kerubeja.[13]

Muita uudistuksia ja mukautuksia temppelin seremonioihin on tehty vähäisemmän innoituksen olosuhteissa. Hugh Nibley opetti esimerkiksi, että egyptiläiset rituaalit ovat parodioita, jäljitelmiä, mutta sellaisinaan niitä ei pidä halveksia [12], koska ne olivat "hyviä jäljitelmiä" ja joissakin tapauksissa ne toteutettiin jossain määrin oikeamielisin aikein. Esimerkiksi luemme kohdassa Abraham 1:26-27, että "farao joka oli vanhurskas mies" yritti "vakavastisitä järjestystä, jonka isät olivat vakiinnuttaneet ensimmäisten sukupolvien aikana ensimmäisen patriarkaalisen hallinon päivinä.", koska hän "väitti kärkkäästi saaneensa" pappeuden.

Tietenkään emme voi toivoa tekevämme oikeutta aiheelle tämän artikkelin muutamalla sivulla. Toivomme on, että voimme esitellä pieni näytteen yleisistä sukulaispiirteistä egyptiläisen ja israelilaisen temppeliarkkitehtuurin ja rituaalien välillä - tietenkin ymmärtäen, että olennaiset yksityiskohdat muuttuivat vuosisatojen aikana.
- -
Kuva 3. Ramses II:n leirin, pyhäkköteltan ja Salomonin temppelin pohjakaavan ja mittasuhteiden vertailu.[18]
- -
Myöntäessään arvon sille, että opimme sen mitä voimme "egyptiläisestä endaumentista", Hugh Nibley ymmärsi, että se ei tee "myöhempien aikojen pyhien temppeliendaumenttia 'merkityksellisemmäksi' lukijalle - mikään ei voisi tehdä niin. ... Nämä muutamat lisätiedon palaset antavat kokemukselle uuden ulottuvuuden, ja samalla varmuuden siitä, että on olemassa runsaasti hiljakkoin löydettyjä asiakirjoja, jotka vahvistavat olennaisen väittämän sen muinaisuudesta ja aitoudesta."[42]

Kuva 4. Kohokuva vihkimysjärjestyksestä Karnakin temppelissä, n. 320 eaa. "Kuvasarjassa ... on nähtävissä kuinka kuninkaallinen vihkimys huipentui rituaalisiin syleilyihin. Kussakin kohtauksessa ohjaavat sanat on kirjoitettu puhujien pään yläpuolelle."[31] Ensin tapahtuu pesu tai kaste, sitten (toisessa huoneessa) kruunun ja valtaistuimen antaminen."[36] (1) "Kokelas johdatetaan 'elämän, voiman ja ilon' pappien toimesta Thotin (seremoniamestarin) luo." [37] (2) "Thot ... esittelee hänet viimeiseen pyhäkköön, Inntin äidillisiseen syleilyyn, joka sanoo: 'minä imetän sinut maidollani.' Näin rituaalit päättyvät muinaisen alkuperheen läheiseen syleilyyn."[38] (3)
Kuva: Stephen T. Whitlock[32]

Jos näin ollen endaumentti on muinainen ja aito, saattoiko Joseph Smith päätellä sen kokoamalla yhteen perimätietojen palasia Egyptistä ja muualta?  Nibley antaa kysymykseen oman vastauksensa, joka on myös minun, seuraavasti:[43]

Kuva 5. Tämä entistetty piirros steelasta Karnakissa (n. 660 eaa) kuvataan seuraavasti: "25. dynastian viimeinen kuningas vastaanottaa syleilyn Amon-Ra:lta, joka sanoo: 'Minä annan sinulle kaiken elämän ja voiman.' Merkit oikealla ovat erilaisia syleilyn vertauskuvia. [Oikealla alimmaisena olevasta] voiman ja kestävyyden djed-symbolista [joka merkitsee Osiriksen selkärankaa] ojentuvat avoimet kaksi käsivartta" [39] ovat ottamassa vastaan ja syleilemässä ideogrammia. Tämä [toinen kuninkaan kädessä oleva] on elämän symbolin kuva. Toinen on valtikka, joka aina tulkitaan oikeutena puhua papillisin valtuuksin, jne.' ..."[41]
Kuva: 
Jéquier, "À propos d’une stèle éthiopienne."

"Itse asiassa on lukemattomia heimoja, uskonsuuntia, yhteiskuntia ja veljeskuntia, joista hän olisi voinut nostaa esiin tämän ja tuon, jos hän olisi ollut tietoinen niiden olemassaolosta. Erityisesti Lähi-itä on täynnä arkeologian esiintuomia ja myös edelleen eläviä käytäntöjä, jotka tarkkaavainen mormoni voi kokea vihjailevan tutuiksi. Druusit olisivat olleet kultakaivos Smithille. Häntä on tosiasiallisesti syytetty joidenkin matkatuliaisten ryöstämisestä, joita tietyt veljeskunnat toivat länteen keskiajalla - aivan kuin profeetta joutuisi penkomaan harakan pesää varustaakseen kuninkaan aarrekammiota!  Ihmisten tapojen ja uskontojen joukossa on lukemattomia rinnakkaisuuksia (joista monet ovat hyvin opettavaisia) mormonien käytäntöjen kanssa. Kuitenkin on olemassa valtaisa ero Ginzbergin juutalaistarujen ja Jesajan kirjan välillä tai lapsuusevankeliumien ja todellisten evankeliumien välillä, riippumatta siitä, kuinka monta kontaktikohtaa niiden välillä voidaan havaita. Myöhempien aikojen pyhien endaumenttia ei ole rakennettu osatekijöistä, jotka olisi yhdistetty sattumanvaraisesti, räätälöiden tai pitkän tutkimustyön kautta, vaan se on ainutlaatuinen, täysin johdonmukainen, elimellinen kokonaisuus, joka välittää viestinsä ilman järkiperäistämisen, hengellistämisen, vertauskuvallistamisen tai moralisoinnin apua."

Jeffrey M. Bradshaw

Kuva 6. Isiksen temppeli, Filae, Egypti, 380-362 eaa. Kulku nousevan, lisääntyvän pyhyyden tilojen sarjan läpi, peräkkäisten kapeiden ovien tai porttien kautta, on lähes yleismaailmallinen ominaisuus muinaisissa temppeleissa. Pyhyyden aste ja pääsyn vaikeus lisääntyy sitää mukaa kun henkilö lähestyy joko sisintä tai ylintä tilaa.
Kuva: Stephen T. Whitlock

Lähde:
Jeffrey M. Bradshaw, 2018: KnoWhy OTL14A — What Similarities Are There Between Egyptian and Israelite Temples? The Interpreter Foundation.

Huom.! Tekstissä olevat viitelinkit vievät alkuperäisen artikkelin lähdeviiteluetteloon.
Käännös: Markku Lorentz