TiedäMiksi VT06B: Oliko Nooa juovuksissa vai näyn vallassa ?
Kysymys:
Ensimmäisen Mooseksen kirjan kohdassa 6:8 Nooan kuvataan olleen "aikalaistensa joukossa ainoa oikeamielinen ja nuhteeton", jalo patriarkka, joka, kuten Henok [2], "vaelsi Jumalalle kuuliaisena". Kuitenkin kertomus Nooasta päättyy kummallisella tavalla. Välittömästi sen jälkeen kun Nooa on tehnyt liittonsa Jumalan kanssa, hänen poikansa löytävät hänet juopuneena ja alastomana teltastaan (1.Moos. 9:21). [3] Ovatko nämä kaksi vastakkaista kuvaa Nooasta sovitettavissa yhteen ?
Ensimmäisen Mooseksen kirjan kohdassa 6:8 Nooan kuvataan olleen "aikalaistensa joukossa ainoa oikeamielinen ja nuhteeton", jalo patriarkka, joka, kuten Henok [2], "vaelsi Jumalalle kuuliaisena". Kuitenkin kertomus Nooasta päättyy kummallisella tavalla. Välittömästi sen jälkeen kun Nooa on tehnyt liittonsa Jumalan kanssa, hänen poikansa löytävät hänet juopuneena ja alastomana teltastaan (1.Moos. 9:21). [3] Ovatko nämä kaksi vastakkaista kuvaa Nooasta sovitettavissa yhteen ?
Vastauksen tiivistelmä:
On vaikea tietää, onko tämä ristiriita seurausta erilaisista perinteistä, tekstin väärinkäsityksestä vai raamatullisen kertomuksen lyhentämisestä [4]. Jotkut tutkijat ovat jopa pohtineet, onko taustalla ollut tahallinen pyrkimys Nooan persoonan häpäisemiseksi tai mitätöimiseksi. [5] Näyttää varmalta, että raamatun kirjoittaja kehitteli tarkoituksellissti tämän jatko-osan Nooan luomis- ja puutarhakertomukseen Eedenissä tapahtuneen Aadamin ja Eevan lankeemuksen ja siitä seuranneen tuomion uusintaesityksenä. Useimmiten tämän "lankeemuksen" alkuunpanijana nähdään Nooa, jonka kerrotaan joutuneen viinitarhastaan saadun viinin päihdyttävän vaikutuksen alaiseksi. On kuitenkin huomattavaa, että pyhät kirjoitukset eivät anna minkäänlaista vihjettä Nooan väärinteosta ja asettavat kaiken syyn Haamin ja hänen poikansa Kanaanin. Tässä artikkelissa tekemässäni, eittämättä tunnustelevassa tulkinnassani pohdin mahdollisuutta, että Haamin väärinteko koostui siitä, että hän lähestyi ilman valtuutusta pyhän teltan sisempiä verhoja, joiden takana Nooa oli näyn vallassa. [6] Jotkut muinaiset perimätiedot pitävät Haamin toimia osana pyrkimyksessä varastaa Nooan pappeusvaate ja heikentää hänen auktoriteettiaan.
On vaikea tietää, onko tämä ristiriita seurausta erilaisista perinteistä, tekstin väärinkäsityksestä vai raamatullisen kertomuksen lyhentämisestä [4]. Jotkut tutkijat ovat jopa pohtineet, onko taustalla ollut tahallinen pyrkimys Nooan persoonan häpäisemiseksi tai mitätöimiseksi. [5] Näyttää varmalta, että raamatun kirjoittaja kehitteli tarkoituksellissti tämän jatko-osan Nooan luomis- ja puutarhakertomukseen Eedenissä tapahtuneen Aadamin ja Eevan lankeemuksen ja siitä seuranneen tuomion uusintaesityksenä. Useimmiten tämän "lankeemuksen" alkuunpanijana nähdään Nooa, jonka kerrotaan joutuneen viinitarhastaan saadun viinin päihdyttävän vaikutuksen alaiseksi. On kuitenkin huomattavaa, että pyhät kirjoitukset eivät anna minkäänlaista vihjettä Nooan väärinteosta ja asettavat kaiken syyn Haamin ja hänen poikansa Kanaanin. Tässä artikkelissa tekemässäni, eittämättä tunnustelevassa tulkinnassani pohdin mahdollisuutta, että Haamin väärinteko koostui siitä, että hän lähestyi ilman valtuutusta pyhän teltan sisempiä verhoja, joiden takana Nooa oli näyn vallassa. [6] Jotkut muinaiset perimätiedot pitävät Haamin toimia osana pyrkimyksessä varastaa Nooan pappeusvaate ja heikentää hänen auktoriteettiaan.
KnowWhy, The Interpreter Foundation
Koko englanninkielinen julkaisu:
KnoWhy OTL06B: Was Noah Drunk or in a Vision? The Interpreter Foundation
Huom. Viitelinkit johtavat alkuperäisen artikkelin viitteisiin.
Käännös: Markku Lorentz
Sarjan julkaiseminen tapahtuu tekijän luvalla