TiedäMiksi VT42X: Vapahtajasta ja parantamisen vertauskuvallisuudesta
Koska Jumala käyttää kaikkialla pyhissä kirjoituksissa sairautta vertauskuvana synnistä, on kohtuullista kysyä: ”Kuinka Jeesus Kristus suhtautuu kohdatessaan meidän vertauskuvalliset sairautemme – syntimme?” Onhan Vapahtaja sanonut, ettei Hän ”voi suvaita syntiä vähäisimmässäkään määrin” (OL 1:31), joten kuinka Hän voi katsoa meitä – mehän olemme epätäydellisiä – kavahtamatta kauhusta ja inhosta?
Vastaus on yksinkertainen ja selkeä. Koska Jeesus Kristus on hyvä paimen (ks. Joh. 10:11,14; Alma 5:38; OL 50:4). Hän näkee lampaissaan sairauden tilana, joka vaatii hoitoa, huolenpitoa ja laupeutta. Tämä paimen, meidän hyvä paimenemme, saa iloa nähdessään sairastuneiden lampaidensa etenevän kohti parantumista.
Vapahtaja ennusti paimenen lailla kaitsevansa laumaansa (ks. Jes. 40:11), etsivänsä eksyneen ja tuovansa takaisin laumasta harhautuneen, sitovansa sen, joka on murtunut, ja hoivaavansa sitä, joka on uupunut (ks. Hes. 34:16). Vaikka luopio-Israel kuvattiin syntisten mustelmien, juomujen ja verestävien haavojen riuduttamaksi (ks. Jes. 1:6), Vapahtaja kannusti, kehotti ja lupasi parantumisen (ks. Jes. 1:18).
- -
Hän auttoi ja siunasi, kohotti ja rakensi sekä korvasi pelon ja epätoivon toivolla ja ilolla. Todellisen paimenen tavoin Hän etsii meitä ja löytää meidät tarjotakseen huojennusta ja toivoa. (Matt. 18:11) Hänen laupeutensa ja rakkautensa ymmärtäminen auttaa meitä osoittamaan uskoa Häneen – tekemään parannuksen ja parantumaan.
Lähde:
Dale G. Renlund 2017: "Meidän hyvä paimenemme". Yleiskonferenssi, huhtikuu 2017.

Vanhin Dale G. Renlund on kahdentoista apostolin koorumin jäsen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa.
* * *
Temppeli vihittiin paikaksi, jossa parannetaan mikä tahansa vitsaus tai vaiva (ks. 1 Kun. 8:37), ja monella tapaa Ylimmäisen Papin suuri sovitus Sovituksen päivänä oli “parantamisen riitti”, haavojen parantamiseksi ja elämän palauttamiseksi koko luomakuntaan. Kaikkeinpyhin on hyvänä esimerkkinä eheydestä, hyvinvoinnista ja pahan tai sairauden täydellisestä puuttumisesta. Vanhurskauden Poika todella tuli nefiläisten keskuuteen “parantaminen siivissään” (2.Nefi 25:13) koko työrupeamansa ajan siellä. Kun Jeesus oli lähdössä ensimmäisen nefiläisten luona viettämänsä päivän päätteeksi, ja kun Hän havaitsi miltei uuvuttaneensa ihmiset, heidän kyyneleensä ja vankka uskonsa sekä heidän kiinnittyneet katseensa olivat koskettaneet Häntä syvästi.
Myötätuntoa täynnä Hän kutsui ketä tahansa tai kaikkia heidän sairaitaan ja ahdistettujaan tuotaviksi esiin ja Hän paransi heidät toinen toisensa perään. Muinaiset temppelit usein toimivat parantamisen pyhäkköinä. Herran huone lievitti Aadamin lankeamuksen seuraamuksia, joihin niin usein kuuluu sairaus, vammautuminen, rappio ja murhe.
Lähde:
John W. Welch 2010: Seeing Third Nephi as the Holy of Holies of the Book of Mormon [suomennos pyhäkoulun tiedotuslehdessä: Kolmannen Nefin näkeminen kaikkeinpyhimpänä Mormonin kirjassa] Journal of the Book of Mormon and Other Scripture 19/1 (2010): 35-55
Myötätuntoa täynnä Hän kutsui ketä tahansa tai kaikkia heidän sairaitaan ja ahdistettujaan tuotaviksi esiin ja Hän paransi heidät toinen toisensa perään. Muinaiset temppelit usein toimivat parantamisen pyhäkköinä. Herran huone lievitti Aadamin lankeamuksen seuraamuksia, joihin niin usein kuuluu sairaus, vammautuminen, rappio ja murhe.
Lähde:
John W. Welch 2010: Seeing Third Nephi as the Holy of Holies of the Book of Mormon [suomennos pyhäkoulun tiedotuslehdessä: Kolmannen Nefin näkeminen kaikkeinpyhimpänä Mormonin kirjassa] Journal of the Book of Mormon and Other Scripture 19/1 (2010): 35-55

John W. Welch on oikeustieteen professori Brigham Youngin yliopistossa.
____________________
Kuva:
Gary Kapp: "Ja Hän paransi heidät kaikki".