TiedäMiksi VT36X: Mormonin kirja ja Raamattu kohtaavat uudessa ympäristössä - osa A3
"Niin, minä teen aikakirjan isäni kielellä, jossa yhdistyvät juutalaisten tietämys ja egyptiläisten kieli." (1.Nefi 1:2)
Havaintoja runollisen ilmaisun heprealaisesta perinteestä
Jesajan kirjan kiastisten rakenteiden luettelo [teoksessa "Harmonizin Isaiah" (Jesajan yhteensovittaminen)]... esittää yli sata esimerkkiä kiastisista rakenteista Jesajassa. ... monet hepreankieliset kiastiset rakenteet eivät aina ole ilmeisiä [toiselle] kielelle käännettynä. Tämä johtuu osittain ... kielten lausejärjestelmien erilaisesta rakenteesta. [1]
Donald W. Parry:
Esimerkki Jesajan kirjasta, 43:1-21:
Alma 36 - Uskontoseminaarin opettajan aineisto 2009/2014
"Ja nyt, katso, me olemme kirjoittaneet tämän aikakirjan tietomme mukaan kirjoitusmerkein, joita meidän keskuudessamme kutsutaan uudistetuiksi egyptiläisiksi, koska ne ovat meillä periytyneet ja muuttuneet meidän puhetapamme mukaisesti. Ja jos meidän levymme olisivat olleet kyllin suuret, olisimme kirjoittaneet hepreaksi; mutta myös heprea on meillä muuttunut; ja jos olisimme voineet kirjoittaa hepreaksi, katso, teillä ei olisi ollut mitään vajavaisuutta aikakirjassamme." (Mormon 9:32-33)
Havaintoja runollisen ilmaisun heprealaisesta perinteestä
Jesajan kirjan kiastisten rakenteiden luettelo [teoksessa "Harmonizin Isaiah" (Jesajan yhteensovittaminen)]... esittää yli sata esimerkkiä kiastisista rakenteista Jesajassa. ... monet hepreankieliset kiastiset rakenteet eivät aina ole ilmeisiä [toiselle] kielelle käännettynä. Tämä johtuu osittain ... kielten lausejärjestelmien erilaisesta rakenteesta. [1]
Donald W. Parry:
Esimerkki Jesajan kirjasta, 43:1-21:
![]() |
Kiastinen rakenne kohdassa Jesaja 43:1-21 (Donald W. Parry) |
__________________
Jos Mormonin kirjan lähdekieli on todellakin heprea, huolimatta egyptiläisistä kirjoitusmerkeistä, voisi sen olettaa heijastavan heprean kielellisiä ja kirjallisia kuvioita. ... John Welch havaitsi 1960-luvun lopulla kiastisten rakenteiden olemassaolon kirjassa. Sittemmin Welch ja muut ovat analysoitneet useita esimerkkejä Moosian lisäksi. Epätavallisen laajassa ja monimutkaisessa esimerkissä Alma kertoo kääntymysihmeestään 1200 sanan kerronnalla, jonka kuluessa kehittyy 18 sanaryhmää, jotka sitten toistetaan 18:ssa peilikuvassa ehdottoman täydellisesti symmetrisinä (Alma 36). Tukipiste, johon kiasmi nojaa, on sana 'sovittamaan', joka asettuu hellästi muistikuvan 'Jeesuksesta Kristuksesta, Jumalan pojasta' ja sydämen huudon 'Oi Jeesus, sinä Jumalan Poika', väliin. Kiasmin lankeemuspuolella, esimerkiksi, havaitsemme hyökkäykset kirkkoa vastaan, fyysisen halvaantumisen, pelon Jumalan läsnäolosta ja tuomitun sielun tuskat. Kiasmin lunastuspuolella meillä on ilo, joka on 'yhtä suuri kuin tuskani oli ollut', kaipaus Jumalan läsnäolosta, fyysinen palautuminen ja ponnistukset lähetyssaarnajana. Jopa lauseopilliset mallit toisella puolen peiliä kehittyvät malleiksi vastakkaisella puolella, kuten sanoista 'tekevän, niin kuin minä olen tehnyt' jakeessa 2 muodostuu 'tietää, kuten minä tiedän' jakeessa 30, sekä sanoista 'koettelemuksissaan ja vastoinkäymisissään ja ahdingoissaan' jakeessa 3 muodostuu 'koettelemuksissa ja vastoinkäymisissä ja kaikenlaisissa ahdingoissa' jakeessa 27." [2]
Terryl L. Givens
Esimerkki Mormonin kirjasta, Alma 36:
Yleinen tunne etsinnän ja löytämisen kiehtovuudesta yllyttää jotkut lukijat ryhtymään yritykseen määrittää, kuinka moni kohta Mormonin kirjassa tai muualla voisi olla kiastinen. Joillekin ihmisille tämä etsintä muodostuu jonkinlaiseksi kätketyn aarteen metsästykseksi. Tässä pyrkimyksessä on kuitenkin oltava varovainen, jotta vältetään "vasara-taudin" ongelmat - vasaraa kädessään pitävän henkilön mielestä kaikki näyttää naulalta. ... arvostelukykyiset lukijat käyttävät analyyseissäan laajaa valikoimaa kirjallisia työkaluja ja yrittävät käyttää tarkasteltavana olevan tekstin tarpeisiin ja ominaisuuksiin parhaiten sopivaa välinettä.
Lähdeviitteet:
[1] Donald W. Parry 2001: Harmonizing Isaiah: Combining Ancient Scriptures. BYU Neal A. Maxwell Institute. Saatavissa osoitteessa https://publications.mi.byu.edu/book/harmonizing-isaiah/
[2] Terryl L. Givens 2002: By the Hand of Mormon, The American Scripture that Launched a New World Religion. New York: Oxford University Press, 133 Kindle.
Kirja on hankittavissa esim. sivulla Amazon.com
[3] John W. Welch 1997: What Does Chiasmus in the Book of Mormon Prove? Teoksessa Noel B. Reynolds, toim.: Book of Mormon Authorship Revisited. BYU Neal A. Maxwell Institute. Saatavissa osoitteessa https://publications.mi.byu.edu/fullscreen/?pub=1099&index=11
[4] John W. Welch 2007: The Discovery of Chiasmus in the Book of Mormon: Forty Years Later. Journal of Book of Mormon Studies 16/2 (2007): 74–87, 99. Saatavissa osoitteessa https://publications.mi.byu.edu/pdf-control.php/publications/jbms/16/2/S00012-510c47d56edfb8Chiasmus-Wel.pdf

Terryl L. Givens on kirjallisuuden ja uskontotieteen professori Richmondin (Virginia) yliopistossa.
Lisätietoa: http://terrylgivens.com/

Donald W. Parry on Aasian ja Lähi-idän kielten professor Brigham Youngin yliopiston humanistisesa tiedekunnassa. Lisätietoa: https://humanities.byu.edu/person/donald-w-parry/

John W. Welch on oikeustieteen professori Brigham Youngin yliopiston oikeustieteellisessä J. Reuben Clark tiedekunnassa. Lisätietoa: https://law.byu.edu/faculty/john-w-welch/
Terryl L. Givens
Esimerkki Mormonin kirjasta, Alma 36:
![]() |
Kiastinen rakenne kohdassa Alma 36 (John W. Welch) |
__________________
Yleinen tunne etsinnän ja löytämisen kiehtovuudesta yllyttää jotkut lukijat ryhtymään yritykseen määrittää, kuinka moni kohta Mormonin kirjassa tai muualla voisi olla kiastinen. Joillekin ihmisille tämä etsintä muodostuu jonkinlaiseksi kätketyn aarteen metsästykseksi. Tässä pyrkimyksessä on kuitenkin oltava varovainen, jotta vältetään "vasara-taudin" ongelmat - vasaraa kädessään pitävän henkilön mielestä kaikki näyttää naulalta. ... arvostelukykyiset lukijat käyttävät analyyseissäan laajaa valikoimaa kirjallisia työkaluja ja yrittävät käyttää tarkasteltavana olevan tekstin tarpeisiin ja ominaisuuksiin parhaiten sopivaa välinettä.
- -
Kiasmien olemassaolo Mormonin kirjassa tuo esiin monia asioita englanninkielisestä tekstistä, kirjan kirjoittajista, nefiläisestä sivilisaatiosta, Mormonin tekemästä lyhennelmästä, nefiläisen kulttuurin alkuperästä, muiden kulttuurien vertailtavissa olevista osatekijöistä, taustalla olevan tekstin heprealaisesta luonteesta ja Joseph Smithin käännöstyöstä. Vaikkakin on vaikea määritellä tarkasti, mitä kiasmi todistaa, sen olemassaolo on osoitus lukuisista ominaisuuksista ja erityispiirteistä. Mielestäni Mormonin kirjan moninaiset kiasmien ilmentymät ovat toisiinsa kytkeytyvien todisteiden vahva rakennekokonaisuus, osoittaen, että teos on muinainen aikakirja, jonka alkuperä on juuri se minkä kirjan kirjoittajat ja kääntäjä sanoivat sen olevan. [3]
John W. Welch
Minä ajattelen, että Herra on siunannut meitä Mormonin kirjassa olevien ihmeellisten asioiden selkeillä ymmärryksillä. Jesaja lupasi, että tämä kirja tulisi olemaan "ihmeellinen, hämmästyttävä ihmeteko" [Jesaja 29:13-14] ... Ei ole epäilystäkään siitä, että juuri tämä on se mikä Mormonin kirja on. [4]
John W. Welch
Kiasmien olemassaolo Mormonin kirjassa tuo esiin monia asioita englanninkielisestä tekstistä, kirjan kirjoittajista, nefiläisestä sivilisaatiosta, Mormonin tekemästä lyhennelmästä, nefiläisen kulttuurin alkuperästä, muiden kulttuurien vertailtavissa olevista osatekijöistä, taustalla olevan tekstin heprealaisesta luonteesta ja Joseph Smithin käännöstyöstä. Vaikkakin on vaikea määritellä tarkasti, mitä kiasmi todistaa, sen olemassaolo on osoitus lukuisista ominaisuuksista ja erityispiirteistä. Mielestäni Mormonin kirjan moninaiset kiasmien ilmentymät ovat toisiinsa kytkeytyvien todisteiden vahva rakennekokonaisuus, osoittaen, että teos on muinainen aikakirja, jonka alkuperä on juuri se minkä kirjan kirjoittajat ja kääntäjä sanoivat sen olevan. [3]
John W. Welch
Minä ajattelen, että Herra on siunannut meitä Mormonin kirjassa olevien ihmeellisten asioiden selkeillä ymmärryksillä. Jesaja lupasi, että tämä kirja tulisi olemaan "ihmeellinen, hämmästyttävä ihmeteko" [Jesaja 29:13-14] ... Ei ole epäilystäkään siitä, että juuri tämä on se mikä Mormonin kirja on. [4]
John W. Welch
__________________
Lähdeviitteet:
[1] Donald W. Parry 2001: Harmonizing Isaiah: Combining Ancient Scriptures. BYU Neal A. Maxwell Institute. Saatavissa osoitteessa https://publications.mi.byu.edu/book/harmonizing-isaiah/
[2] Terryl L. Givens 2002: By the Hand of Mormon, The American Scripture that Launched a New World Religion. New York: Oxford University Press, 133 Kindle.
Kirja on hankittavissa esim. sivulla Amazon.com
[3] John W. Welch 1997: What Does Chiasmus in the Book of Mormon Prove? Teoksessa Noel B. Reynolds, toim.: Book of Mormon Authorship Revisited. BYU Neal A. Maxwell Institute. Saatavissa osoitteessa https://publications.mi.byu.edu/fullscreen/?pub=1099&index=11
[4] John W. Welch 2007: The Discovery of Chiasmus in the Book of Mormon: Forty Years Later. Journal of Book of Mormon Studies 16/2 (2007): 74–87, 99. Saatavissa osoitteessa https://publications.mi.byu.edu/pdf-control.php/publications/jbms/16/2/S00012-510c47d56edfb8Chiasmus-Wel.pdf
__________________

Terryl L. Givens on kirjallisuuden ja uskontotieteen professori Richmondin (Virginia) yliopistossa.
Lisätietoa: http://terrylgivens.com/

Donald W. Parry on Aasian ja Lähi-idän kielten professor Brigham Youngin yliopiston humanistisesa tiedekunnassa. Lisätietoa: https://humanities.byu.edu/person/donald-w-parry/

John W. Welch on oikeustieteen professori Brigham Youngin yliopiston oikeustieteellisessä J. Reuben Clark tiedekunnassa. Lisätietoa: https://law.byu.edu/faculty/john-w-welch/
Suomennokset: Markku Lorentz
Heprealaisen kirjallisuuden tyylilajeja - Uskontoinstituutin oppilaan aineisto 1981/1987
__________________
Ks. myös: