TiedäMiksi VT34X: Mormonin kirja ja Raamattu kohtaavat uudessa ympäristössä - osa A1

"Mormonin kirjan tutkiminen rukoillen vahvistaa uskoa Isään Jumalaan, Hänen rakkaaseen Poikaansa ja Hänen evankeliumiinsa. Se vahvistaa uskoa Jumalan profeettoihin, muinaisiin ja nykyisiin. Se voi lähentää Jumalaan enemmän kuin mikään muu kirja." (Henry B. Eyring, yleiskonferenssi, lokakuu 2011)


Lähdeteorioista
Otteita Jeff Lindsayn artikkelista (ks. lähdeluettelo)
(Huom.: kuvat eivät ole alkuperäisestä artikkelista)

Monet raamatuntutkijat hyväksyvät Raamatun rakentamisesta erilaisia ​​teorioita, jotka usein päätyvät siihen, että myöhäiset, pakkosiirtolaisuuden jälkeiset kirjoittajat sepittivät merkittäviä osia sen historiasta.

Kuva 1a: Etelän kuningaskunnan pakkosiirtolaisuus Babyloniassa. (tekstilähde Jackson 2016)
Kuva 1b: Lehin perheen manasselainen suku oli peräisin pohjoisen valtakunnan alueelta. (tekstilähde Rappleye 2015)
- -
Termiä "lähdeteoria" käytetään yleisesti kuvaamaan näitä teorioita Raamatun keskeisten kertomusten myöhäisestä sepittämisesta, vaikkakin väite "yhteisymmärryksestä" on heikolla perustalla, sillä mukana pelissä on monia ristiriitaisia ​​teorioista johdettuja olettamuksia. Suosittu ja klassinen "nelilähdeteoria" on peräisin suurelta osin Julius Wellhausenilta, tutkijalta, joka yli vuosisata sitten kokosi yhteen huomattavan määrän aikaisempaa tutkimusta ja maalasi vakuuttavan kuvan, joka yritti työstää takaperin Raamatun rakentamisprosessin, selittäen miten eri kielityylit, jumaluuden eri nimet ja saman tarinan eri versiot on parsittu yhteen Vanhassa testamentissa. Käyttämällä niin nykyään kutsuttua "lähdekriitikkiä", joka tarkastelee mikroskooppisesti heprealaista tekstiä ja leikkelee sen oletetuiksi lähdeaineistoiksi, hän päätteli, että Pentateukin [viiden Mooseksen kirjan] taustalla on täytynyt olla neljä alkuperäistä asiakirjaa, joista kukin tunnistetaan yhdellä kirjaimella:

J - Jahvisti-lähde - kirjoitettu noin 950 eaa. Juudan eteläisen kuningaskunnan alueella. Se nimettiin näin, koska se pyrkii käyttämään sanaa Jahve (Jehova) Jumalan nimenä;

E - Elohisti-lähde - kirjoitettu n. 850 eaa Israelin pohjoisosassa. Se nimettiin näin, koska se käyttää mieluummin sanaa "Elohim" Jumalan nimenä;

D - Deuteronomisti-lähde (lähinnä Deuteronomium - Viides Mooseksen kirja) - kirjoitettu n. 600-luvulla eaa. Jerusalemissa uskonnollisen uudistuksen aikana (Joosian aikakausi); ja

P - Pappiskirja-lähde - kirjoittaneet n. 500 eaa. kohanim (juutalaiset papit) Babylonian pakkosiirtolaisuudessa.

Kuva 2. Prof. Martti Nissisen (HY) kuvaus nelilähdeteoriasta.
Prof Nissisen kuvauksia muista teorioista löydät TÄÄLTÄ.
- -
Raamatusta paljastumassa olevat toimitukselliset tapahtumasarjat heijastavat tosiasiassa joitain Mormonin kirjan varoituksia siitä, että meidän aikamme juutalainen aikakirja, Raamattu, on vahvasti muokattu ja siitä on menetetty merkittäviä osia. Tämä monimutkainen toimituksellinen kehityskulku on myös se, minkä Mormonin kirjan lukijat näkevät tapahtuvan aivan silmiensä edessä, kun he tutkivat Mormonin ja Moronin yhteen kursimia aikakirjoja, jotka oli kirjoitettu uudistetulla egyptin samoin kuin heprean kielellä ja myöhempien nefiläisten muunnetulla heprealla ja ainakin yhdellä jaredilaisten kielellä. Näitä aikakirjoja he sitten muokkasivat ja kommentoivat antaakseen meille käsillä olleista palasista koostuvan "tilkkutäkki" -aikakirjan Mormonin kirjana, joka sitten kävi läpi edelleen muunnosvaiheita, kun se käännettiin englannin kielelle (tai pikemminkin hämmentävälle yhdistelmälle Kuningas Jaakon Raamattua [KJR] edeltäneen varhaisnykyenglannin vaikutteita, jotka liittyvät yhteen KJR:n englannin ja jossain määrin myöhemmän englannin kanssa, kuten Stanford Carmackin työssä pohditaan - - se, mitä nämä erilaiset vaikutukset ovat ja miten ja miksi ne ovat siellä, on edelleen kuuma aihe tutkimukselle ja spekulaatiolle). Mormonin kirjan huolellinen tutkiminen tarkoittaa Mormonin toimitustyössään käyttämän monimutkaisen lähteiden yhdistelmän esiin saamista. Vielä nykyäänkin, mitä enemmän me opimme Mormonin kirjasta ja sen käännöksestä, sitä monimutkaisemmaksi ja monimuotoisemmaksi se muuttuu. Meidän pitäisi todellakin kyetä olemaan turvallisella mielellä monimutkaisen ja voimakkaasti muokatun Raamatun kanssa, varsinkin kun MAP pyhät kirjoitukset opettavat meitä odottamaan vahvaa inhimillistä muokkaamista sen välittymisessä sukupolvelta toiselle vuosisatojen aikana.

Kuva 3. Mormonin kirja on koottu lukuisista eri lähteistä ja se on käynyt läpi monia toimitusvaiheita.(lds.org 2009)
- -
Aikana, jolloin lähdeteoriat murtavat joidenkin juutalaisten ja kristittyjen uskoa, tosi, vaikkakin tilkkutäkkimäinen ja inhimillistä työtä sisältävä Mormonin kirja saattaa olla juuri se asia, mikä todistaa Raamatun ydintotuuksista. Mormonin kirja voi auttaa muistuttamaan meitä siitä, että jumalalliset sormenjäljet ​​ovat edelleen esillä muinaisissa aikakirjoissa huolimatta inhimillisistä vaikutuksista niissä. - - 

Kuva 4. Tilkkutaidetta.(The Sewing Studio)

* keskienglannin ja nykyenglannin välissä käytettyä kielimuotoa kutsutaan varhaisnykyenglanniksi - wikipedia.org (suom. huom.)

Tekstilähde
Jeff Lindsay: Alleged Problems in the Book of Mormon #4, Including Clashes With Bible Scholarship. https://www.jefflindsay.com/LDSFAQ/bomproblems.html#deutero (Tekstilainaus otettu 25.8.2018)


Jeff Lindsay on suorittanut kemian alan tekniikan tohtorin tutkinnon Brigham Youngin yliopistossa. Hän on aikaisemmin toiminut mm. apulaisprofessorina Georgian teknillisessä korkeakoulussa paperiteknologian laitoksella (nykyisin kierrätettävien biotuotteiden laitos). Tällä hetkellä hän toimii tutkimusyksikön johtajana Asia Pulp and Paper -yhtiössä, yhdessä maailman suurimmista paperiyhtiöistä, Shanghaissa Kiinassa. Hän on kirjoittanut runsaasti Mormonin kirjaan ja mormonismiin liittyvää aineistoa eri verkkojulkaisuihin.

Kuvalähteet
Kuvan 1a tekstilähde: Kent P. Jackson, toim.2016: A Bible Reader's History of the Ancient World. Provo: Jerusalem Center for Near Eastern Studies, Brigham Young University.
Kuvan 1b tekstilähde: Neal Rappleye 2015: The Deuteronomist Reforms and Lehi’s Family Dynamics: A Social Context for the Rebellions of Laman and Lemuel. Interpreter: A Journal of Mormon Scripture 16 (2015): 87-99.
Kuva 2: Martti Nissinen (Vanhan testamentin eksegetiikan professori, HY): Pentateukin syntyteoriat. http://docplayer.fi/49863028-Professori-martti-nissinen.html
Kuva 3: Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon Uskontoinstituutti, Mormonin kirja, oppilaan opas. Intellectual Reserve 2009. https://www.lds.org/bc/content/shared/content/finnish/pdf/language-materials/32506_fin.pdf?lang=finKuva 4: Crazy Patchwork - https://www.thesewingstudio.co.uk/crazy-patchwork-quilting.irs

Huom.: Kuvat eivät ole alkuperäisestä artikkelista, vaan ne on liitetty tähän tekstilainauksen suomennokseen havainnollistamaan sen sisältöä.

Artikkelilainauksen suomennos: Markku Lorentz