TiedäMiksi VT20X - Miksi Jumala itkee? Osa 2: Hän on ottanut meidät sydämelleen.
Ja Henok sanoi Herralle: Kuinka sinä voit itkeä, vaikka olet pyhä ja kaikesta iankaikkisuudesta kaikkeen iankaikkisuuteen? (Kallisarvoinen helmi Mooses 7:29; Henokin näky jakeissa 21-67)
Merkittävin 1800-luvulla julkaistu uskonnollinen dokumentti saattaa hyvinkin olla taivaaseenastumiskertomus, jossa profeetta Henok otetaan ylös taivaaseen ja hän kirjaa siinä yhteydessä saamansa näyn. Hän näkee Saatanan vallan maan päällä ja Jumalan odottamattoman reaktion maailmaan, joka on verhoutunut pimeyteen:
![]() |
Gerard Hoet (1648-1733): Jumala otti Henokin. |
“Ja tapahtui, että taivaan Jumala katseli loppuja kansasta, ja hän itki; ja Henok todisti siitä ja sanoi: Kuinka taivaat itkevät ja vuodattavat kyyneleitään kuin sade vuorilla? Ja Henok sanoi Herralle: Kuinka sinä voit itkeä...? ”Kysymys ei koske Jumalan kyyneleiden syitä. Henok ei kysy, miksi sinä itket, vaan pikemminkin, kuinka kyyneleesi ovat yleensä mahdollisia, "vaikka olet pyhä ja kaikesta iankaikkisuudesta kaikkeen iankaikkisuuteen?" On selvää, että Henok, joka uskoi Jumalan olevan "armollinen ja hyvä ikuisesti," ei odottanut, että tällainen olento voisi liikuttua tuskan huipulle lastensa syntien seurauksena. Ja niinpä hän kysyy kolmannen kerran: "kuinka sinä voit itkeä?"
Vastaus, kuten käy ilmi, on että Jumala ei ole vapaa tunneperäisestä tuskasta. Vapaa? Päinvastoin, Jumalan tuska on yhtä ääretön kuin Hänen rakkautensa. Hän itkee, koska hän tuntee myötätuntoa. Kuten Herra selitti Henokille: “veljillesi minä olen sanonut ja myös antanut käskyn, että heidän tulee rakastaa toisiansa ja että heidän tulee valita minut, Isänsä; mutta katso, he ovat rakkaudettomia, ja he vihaavat omaa vertansa ... ja kurjuus on heidän tuomionsa; ja kaikki taivaat itkevät heitä, tosiaan kaikki minun kätteni teot; miksi eivät taivaat itkisi nähdessään näiden kärsivän?”
Ei heidän pahuutensa, vaan heidän "kurjuutensa", ei heidän tottelemattomuutensa, vaan heidän "kärsimyksensä" herättää Taivaan Jumalan kyyneleet. Vasta Getsemanessa ja Golgatalla pyhät kirjoitukset paljastavat yhtä järkähtämättömästi Jumalan rakkauden kalliin panostuksen kansaansa, hinnan, jolla Hän ottaa meidät sydämelleen.
- -
![]() |
Muorravaarakan ruoktu. RML 1995. |
Henokin näyssä huomaamme olevamme saatettuina Jumalan luo, joka estää kaiken tuskan minkä Hän voi, ottaa kantaakseen kaikki kärsimykset jotka hän voi, ja itkee kaikkea sitä kurjuutta jota Hän ei voi estää eikä ottaa kantaakseen.
Tämä itkevän Jumalan aihepiiri esiintyy muissakin muinaisissa perinteissä. Eräässä Talmud-tekstissä kohta, jonka Händelin Messias on tehnyt kuuluisaksi, on merkittävällä tavalla muotoiltu uudelleen vihjaamaan, että Jumala, jota maailman synnit rasittivat, pyytää kansaansa lohduttamaan Häntä eikä päinvastoin. Tekstissä lukee: "Lohduta minua, lohduta minua, minun kansani". Jo muinaisina Nooan päivinä nähdessään ihmiskunnan tuskan, Hän "murehti sitä sydämessään". (1 Moos. 6:6) Tässä yhteydessä on tärkeää, että Vanhan testamentin Jumala vetoaa kansaansa: "Tehtäköön minulle pyhäkkö, niin minä asun teidän kanssanne" (2 Moos 25:8) Toisin sanoen, temppeli jonka Salomo rakentaa, samoin kuin pyhäkköteltta erämaassa, on Jumalan pyhäkkö ja turvapaikka, ei meidän. Olennolle, joka on niin hyvä ja puhdas kuin Jumala, tähän pimeyden ja pahuuden valtakuntaan astumisen on oltava valtavan tuskallista kaikilla tasoilla. Hänen rakkautensa ajaa Hänet käymään kansansa luona heidän ahdistuksessaan, ja temppeli on Hänen kilpensä ja turvapaikkansa maallisen tuskan ja pahuuden täyttä hyökkäystä vastaan.
Jumalan rakkaus ei ole kielikuva. Se ei ole persoonaton rinnakkaisilmaisu myötätunnolle, jota me koemme. Myötätunto [sympatia] -sanan [engl. compassion, ruots. medlidande] sanajuuri [lat. compassio, kreik. sympátheia] tarkoittaa "[tuntemista,] kärsimystä jonkun kanssa tai rinnalla".
Terryl Givens ja Fiona Givens
Lähde:
Givens, Terryl & Givens, Fiona 2012: His Heart is set upon us. Teoksessaan The God Who Weeps: How Mormonism Makes Sense of Life. Ensign Peak, SLC, UT.
Kirja on tilattavissa englanninkielisenä kovakantisena, e-kirjana tai äänikirjana osoitteista
Amazon ja Deseret Book.
![]() |
Kuva: BYU Theatre and Media Arts. T&F Givens 2015. |
Terryl Givens on kirjallisuuden ja uskontotieteen professori Richmondin (Virginia) yliopistossa. Hän opettaa kursseja 1800-luvun kirjallisuuden teoriasta. Hän on tunnettu mormonismin historiaa, kulttuuria ja teologiaa käsittelevistä kirjoistaan. Fiona Givens sai perheessään katolisen kasvatuksen Nairobissa, Keniassa ja liittyi MAP-kirkkoon Saksassa opiskellessaan, opiskelijaystävänsä tukemana. Hän on eläkkeellä oleva kielten opettaja, jolla on tutkintoja ranskan ja saksan kielestä sekä Euroopan historiasta. Yllä lainatun kirjan lisäksi hän on miehensä kanssa yhdessä julkaissut teoksen "The Crucible of Doubt" (Epäilyn sulatusastia).
Lähteet:
Deseret News
BYU
Käännös: Markku Lorentz