TiedäMiksi VT18X: Miten käärme on vertauskuva Kristuksesta? Osa 3


Vertauskuvana vastakohtaisuudesta

Lukusuositus:
Vastakohtaisuus - kaksinapaisuus: 2 Nefi 2:11-27
... sillä on välttämätöntä, että kaikessa on vastakohtaisuutta. (jae 11)
Elämän puu - axis mundi: Alma 32:26-43
... se on oleva puu, joka versoo ikuiseen elämään. (jae 41)

Kuva 1. Roger Sorensen 2001: Lehin uninäky. lds.org media-library.

*  *  *
Marinus Anthony van der Sluijs:
"Kosmisen keskuksen ympärille muodostuu samankeskinen kierre, tyypillisesti alamaailman tai meren sisällä. Se on usein tulkittu vyyhdelle kiertyneeksi käärmeeksi, mereksi tai joeksi, kierteiseksi kasviksi, muureiksi tai vuoristoketjuiksi. Renkaita on usein seitsemän tai yhdeksän ja ne vastaavat kierteen mutkia, jotka ympäröivät pylvästä tai muodostavat sen. Kaksinkertaisena helixinä [kierteenä] ilmiö tulkitaan polaariseksi [kaksinapaiseksi] vastakohtaisuudeksi,...
Kaksinkertaisen helixin kytkentä axis mundiin [maan ja taivaan yhteysväylään] on kouriintuntuva perinteissä, joissa kierreparin käärmeet ympäröivät pystypylvästä - kuten puuta, vuorta tai 'kosmista [maailmankaikkeuteen liittyvää] ihmistä - jolla on jonkinlaista kosmologista [maailmankaikkeuden rakenteeseen liittyvää] merkitystä.' Aloittaaksemme joillakin puuvartisiin kasveihin liittyvillä esimerkeillä, useat Maya-kansan tuottamat klassisen ja post-klassisen aikakauden kuvat kuvasivat 'pylvästä tai puuta', jota ympäröi 'kaksi sen ympärille kietoutuvaa käärmettä tai viiniköynnöstä'....

Kuva 2. Ningišzidan sauva. wikipedia.org.
Tutkijat ovat perinteisesti olleet vastaanottavaisia ajatukselle, että pyhät sauvat, kuten Asklepioksen sauva, jota ympäröi yksi käärme sekä Hermeksen caduceus ja Ningišzidan sauva, joita molempia ympäröi kaksi käärmettä, ovat vertauskuvia axis mundista. Esimerkiksi: 'Kun tarkastellaan yhteen kiertyneiden käärmeiden ja elämänpuun välistä ilmeistä yhteyttä, sekä puun korvaamista caduceuksella assyrialaisessa taiteessa, voidaan tulla siihen johtopäätökseen, että sauvan puu, joka on niin huolellisen yksityiskohtaisesti kuvattu Gudea-maljakossa [jossa kuva Ningišzidan sauvasta on], on elämänpuun runko.'" (1)

*  *  *

Kuva 3. Fu Xi ja Nü Gua
n. 689 jaa
Hugh W. Nibley:
"Totesimme teoksessa Message of the Joseph Smith Papyri [Joseph Smithin papyrusten sanoma], että muinaisten temppelien väliverhot edustivat siirtymätilaa ihmisen maanpäällisen elämän ja tuonpuoleisen äärettömän avaruuden valtaisten avointen ulottuvuuksien välissä. Noihin ulottuvuuksiin ihminen astuu väliverhon läpi kulkiessaan. Rabbi Ishmaelin kertoman mukaan nämä olivat kosmisia väliverhoja, jotka oli asianmukaisesti koristeltu tähtitieteellisin merkein ja vertauskuvin.
Tällaisen verhon sir Aurel Stein löysi eräältä hautausmaalta Astanassa Keski-Aasiassa. De Santillana ja von Dechend ovat antaneet arvostusta sen tekotavalle, jossa heidän mukaansa näkyy 'todellinen muinaisajan henki (mikä tarkoittaa, että ainoastaan vihjeitä annetaan, ja katselijan on selvitettävä itselleen yksityiskohtien merkitys).' Se on peräisin 600-luvulta [jaa], ja se löydettiin omalta paikaltaan, ripustimiin asetettuna pohjoisseinältä. ... Virallista kuvausta lainaten: [verho on] 'Silkkiä ... mahdollisesti alunperin valkoista. Aiheena legendaarinen keisari Fu-hsi ja puolisonsa Nü-wa vastakkain" ... Fu-hsi pitää kohotetussa vasemmassa kädessään muurarin suorakulmaa. ... Nü-wa pitää oikeassa kädessään harppia. ... Alhaalta nousee kaksi kiedottua käärmevartaloa, jotka kiertyvät toistensa ympärille' - tunnettu elämän ja kuoleman caduceus, joka merkitsee että kaikella on vastakohtansa (vrt. Johannes 3:14, jne.). ...
Koko asetelma on ympäröity tähdistöjen kaavakuvilla, ja kahden hahmon pään yläpuolella "on auringonkehrä, ... tähtikuvioita hallitsee Iso karhu, osoittaen maailmankaikkeuden keskusta, maaailmannapaa tai omfalosta, luomakunnan napaa." Niinpä suorakulma, harppi ja Pohjantähti osoittavat verhon olevan maailmankaikkeuden portti, väliverho tai este tuonpuoleisten maailmojen edessä." (2)

*  *  *

Kuva 4. Presidentti Hinckley
seurueineen Helsingin
temppelin vihkiäisissä
22.10.2006. LDS Church News.
Mark Alan Wright:
"Paikat tehdään pyhiksi jumalallisen tai rituaalisen toiminnan ilmentymillä. Jumalallisen tai muun pyhän ilmestyksen esiintyminen tai tiettyjen rituaalien suorittaminen voivat käsitteellisesti muuntaa paikan axis mundiksi eli maailman keskukseksi. ...
Nykyaikana myöhempien aikojen pyhien temppelit voitaisiin nähdä samalla tavoin. Ennen vihkimistään ne ovat vain kauniita rakennuksia, joihin kuka tahansa voi mennä sisälle 'avoimien ovien' aikaan. Sen jälkeen kun ne on vihitty käyttöön rituaalisen toiminnan kautta, niistä kuitenkin tulee axis mundi.
Muinaisilla Maya-temppeleillä oli samalla tavoin myös omat käyttöön vihkimisen rituaalinsa. Yleisimpiä oli 'tulen sisääntulon' rituaali, jossa suitsukkeita poltettiin pyhän rakennuksen sisällä sen vihkimiseksi (tai uudelleen vihkimiseksi). Tällaisia rituaaleja on tallennettu hieroglyfisiin teksteihin - esimerkiksi och k'ak 'ta-y-otot, 'tuli saapuu hänen talonsa sisälle.' ...
[Mormonin kirjassa] Alma lausui Senosin sanat [soramilaiselle köyhälistölle] vakuuttaakseen heille, että he voisivat palvella Jumalaa missä tahansa ja heidän rukouksensa kuultaisiin: erämaassa tai pellolla, talossa tai huoneessa. Pohjimmiltaan he voisivat yhdistää taivaan ja maan missä tahansa he palvelivat Jumalaa uskossa, tosiasiassa luomalla itse oman axis mundinsa [ks. Alma 32-33]." (3)

*  *  *

Kuva 5. Greg Olsen: Lehin uni. lds.org media-library

David M. Calabro:
"Edellä esitin, että [Lehin unessa] suuri ja avara rakennus, malli joka on elämän puun vastakohta, vastaa hyvän ja pahan tiedon puuta raamatullisessa kertomuksessa Eedenin puutarhasta. Kuitenkin roolinsa nojalla Jumalan ja hänen työnsä vastustajana, rakennus vastaa myös käärmettä raamatullisessa kertomuksessa. Rakennus ja käärme ovat siten toisiaan vastaavia vertauskuvia rooliensa suhteen, vaikka ne ovat huomattavan erilaisia fyysisestä näkökulmasta." (4)

*  *  *

Kuva 6. Jumala serafien ympäröimänä.
Petites Heures de Jean de Berry,
kuvitettu käsikirjoitus. 1300-luku
Jeffrey M. Bradshaw :
"Aadamin ja Eevan rikkomustarinan ymmärtämiseksi on erityisen tärkeää tuntea se tosiasia, että käärmettä käytetään usein esittämään Messiasta ja hänen elämän antavaa voimaansa, kuten esimerkiksi [kuvissa, joissa] Mooses on nostanut pronssisen käärmeen tangon päähän. Lisäksi erityistä merkityksellisyyttä antaa sen pyhän paikan vertauskuvallisuus, jossa [paholainen] ilmestyi Eevalle Eedenin puutarhassa, niiden todisteiden ohessa, joiden mukaan serafien [sana שָׂרָף (sārāf) tarkoittaa ’käärme’, ja sen monikkomuoto on שְׂרָפִים (serāfim)]* - joiden tehtävänä oli vartioida jumalallista valtaistuinta - muotona oli tulinen siivekäs käärme. Tämä näkemys antaa uutta merkitystä Nefin lausumalle, että olen[to] ... 'joka petti ensimmäiset vanhempamme ... muuttaa itsensä miltei valon enkeliksi'(2. Nefi 9: 9).
Eevan kiusaukseen liittyen Richard D. Draper, S. Kent Brown ja Michael D. Rhodes päättelevät, että Saatana "on tullut tosiasiassa Messiaana tarjoamalla lupausta, jonka vain Messias voi tarjota, sillä nimenomaan Messias hallitsee elämän ja kuoleman voimia ja voi luvata elämän, ei Saatana. 'Paholainen ei ainoastaan tullut Pyhän valepuvussa, vaan hän näyttää tarkoituksellisesti ilmestyneen ilman valtuutusta erityisen pyhällä paikalla puutarhassa.' Jos on totta, kuten Efraim Syyrialainen uskoi, että tiedon puu oli 'pyhäkön väliverhon' kuva, niin Saatana saattoi itsensä 'äärimmäiseen synnintekoon', esiintyessään itsenään 'portin vartijana'" (2. Nefi 9:41). (5)

*  *  *
"... meillä on siis täysi oikeus astua sisälle kaikkeinpyhimpään, koska Jeesus on uhrannut verensä ja näin avannut meille uuden, elämään vievän tien, joka kulkee väliverhon -- hänen ruumiinsa -- kautta."

*  *  *
Dallin H. Oaks:
"Vastakohtaisuus sallii meidän kasvaa kohti sitä, millaisiksi taivaallinen Isämme haluaisi meidän tulevan. ... Kaikessa kuolevaisessa vastakohtaisuudessa meillä on Jumalan lupaus siitä, että Hän on pyhittävä ahdinkomme meidän hyväksemme (ks. 2. Nefi 2:2). Meitä on myös opetettu ymmärtämään kuolevaisuuden kokemuksiamme ja Hänen käskyjään Hänen suuren pelastussuunnitelmansa asiayhteydessä. Se kertoo meille elämän tarkoituksen ja antaa meille lupauksen Vapahtajasta ..." (6)

Kuva 7. William Bell Scott (1811-1890): Väliverhon repeäminen; 1869
_______

Lähteet:

Julkaisun idealähde, ks. Jeffrey M. Bradshaw 2018: KnoWhy OTL15A — How Do the Serpent and the Shewbread Symbolize Christ? The Interpreter Foundation.
http://interpreterfoundation.org/knowhy-otl15a-how-do-the-serpent-and-the-shewbread-symbolize-christ/

(1) M. A. van der Sluijs 2011: Traditional Cosmology; The Global Mythology of Cosmic Creation and Destruction; osa 3: "Differentiation", s 1, 12. London: All-Round Publications, 2011.
(2) Hugh W. Nibley 1978: The Early Christian Prayer Circle ilmestyi ensin aikakausjulkaisussa Brigham Young University Studies 19 (1978): 41—78. Se julkaistiin uudelleen teoksessa Mormonism and Early Christianity, osa 4 sarjassa Collected Works of Hugh Nibley. Salt Lake City: Deseret Book and F.A.R.M.S., 1987, 45—99. Se julkaistiin kolmannen kerran aikakauslehdessä Journal of the Book of Mormon and other Restoration Scripture, osa 19, nro 2 (2010), 64-95.
https://publications.mi.byu.edu/pdf-control.php/publications/jbms/19/2/S00006-50901ff4d24f85EarlyCh.pdf

(3) Mark Alan Wright 2014: Axes Mundi: Ritual Complexes in Mesoamerica and the Book of Mormon. Interpreter: A Journal of Mormon Scripture 12 (2014): 79-96.  http://www.mormoninterpreter.com/axes-mundi-ritual-complexes-in-mesoamerica-and-the-book-of-mormon/

(4) David M. Calabro 2017: Lehi’s Dream and the Garden of Eden. Interpreter: A Journal of Mormon Scripture 26 (2017): 269-296. https://www.mormoninterpreter.com/lehis-dream-and-the-garden-of-eden/

(5) Jeffrey M. Bradshaw 2013: The Tree of Knowledge as the Veil of the Sanctuary. Teoksessa David Rolph Seely, Jeffrey R. Chadwick and Matthew J. Grey, toim. 2013: Ascending the Mountain of the Lord: Temple, Praise, and Worship in the Old Testament. The 42nd Annual Brigham Young University Sidney B. Sperry Symposium. Religious Studies Center, BYU.  https://rsc.byu.edu/archived/ascending-mountain-lord-temple-praise-and-worship-old-testament/tree-knowledge-veil

(6) Dallin H. Oaks 2016: Kaikessa on vastakohtaisuutta. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon yleiskonferenssi, huhtikuu 2016. https://www.lds.org/general-conference/2016/04/opposition-in-all-things?lang=fin

*huomautus E.A.Reiman (ks. http://biblehub.com/hebrew/8314.htm)
Käännökset (Sluijs, Nibley, Wright, Calabro, Bradshaw): Markku Lorentz