Orjuus, pääsiäinen ja lähtö. Oppiaihe 13




2. Moos. 1-3 ; 5-6; 11-14

Tutki seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat:

a. 2. Moos. 1-3Egyptiläiset tekevät Israelin lapsista orjiaan (1:1-14). Farao
antaa käskyn, että kaikki israelilaisille syntyneet pojat on surmattava
(1:15-22). Mooses syntyy, ja faraon tytär kasvattaa hänet (2:1-10). Herra
ilmestyy Moosekselle palavassa pensaassa ja kutsuu hänet vapauttamaan
Israelin orjuudesta (3:1-22).

b. 2. Moos. 5-6Mooses ja Aaron pyytävät faraota vapauttamaan Israelin 
mutta farao kieltäytyy ja koventaa pakkotyötä ennestään (5:1-23). Herra
lupaa täyttää liiton, jonka Hän solmi Abrahamin kanssa (6:1-8).

c. 2. Moos. 11-13Herra lupaa lähettää vielä yhden vitsauksen Egyptiin
surmaamalla jokaisen kodin esikoisen (11:1-10). Herra neuvoo Moosesta
valmistautumaan pääsiäiseen, niin että israelilaiset säästyvät vitsaukselta
(12:1-20). Egyptin esikoiset surmataan (12:29-30). Farao käskee Moosesta
viemään kansansa Egyptistä, ja israelilaiset lähtevät (12:31-42). Mooses
käskee Israelin lasten viettää tulevaisuudessa happamattoman leivän
juhlaa muistona vapautumisestaan  (13:1-16). Herra kulkee Israelin leirin
edellä päivisin pilvipatsaana ja öisin tulipatsaana (13:17-22).

d. 2. Moos. 14Farao ajaa sotaväkensä kanssa takaa Israelin lapsia (14:1-9).
Kansa pelkää, ja Mooses pyytää Herralta apua (14:10-18). Israelin
lapset ylittävät Punaisenmeren kuivaa maata pitkin; faraon miehet ajavat
heitä takaa ja hukkuvat (14:19-31).

• Vapahtaja asetti viimeisellä ateriialla sakramentin pääsiäisaterian tilalle
(Matt. 26:1926-28). Mitä yhtäläisyyksiä on pääsiäisen ja sakramentin
välillä? (Ks. 2. Moos. 12:1413:9-10LK 20:75-79.)

• Mitä Mooses sanoi Israelin lapsille, kun he näkivät faraon lähestyvän
armeijan ja heidän uskonsa horjui? (Ks. 2. Moos. 14:10-14.) Kuinka me
voimme lujittaa uskomme niin vahvaksi, että se tukee meitä silloinkin,
kun olemme pelon vallassa?

• Millä tavoin Herra pelasti Israelin lapset lähestyvältä Egyptin sotaväeltä?
(Ks. 2. Moos. 14:21-31.) Kuinka tämä kertomus voi auttaa meitä
koettelemusten aikana?

Lisälukemista: 2. Moos. 4; 7-10; 15.

Vanha testamentti, opettajan opas - oppiaihe 13



Instituutin oppilaan kirja osa 1 luku 9     2.Moos 1-10

                                               1 luku 10   2.Moos 11-19



TIETOA VANHAN TESTAMENTIN KURSSIN OPISKELUSTA EVANKELIUMIN OPPI -LUOKASSA

Vanhan testamentin kurssin opiskeluoppaan lukuaineiston ja esim. lisäaineistona olevien instituuttikirjojen itseopiskelu pyhäkoulun tiedotuslehdessä ilmestyvän ohjelman mukaan on suositeltavaa ja tärkeää. Evankeliumin oppi -luokassa emme välttämättä noudata Vanhan testamentin ajallista tai kanonista järjestystä, emmekä käsittele sitä kansojen historiakuvauksena. Sen sijaan keskitymme Vanhan testamentin opiskeluun temppeli- ja palautusteologian näkökulmasta, kiinnittäen käsittelyyn koko pyhien kirjoitusten nipun. Samalla pyrimme perehtymään jonkin verran myös noiden aikojen kulttuuriin, erityisesti naisten elämän kautta. Lukutehtävät ja lisäaineistot antavat kirjoitusten sisältöön liittyvää tietoperustaa opilliselle käsittelylle.

Tämä käsittelytapamme toivon mukaan tuo esiin myös sen, että Vanha testamentti ei ole yhtenäinen kertomusteos vaan kokoelma keskenään hyvin erilaista, eri lajityyppejä edustavaa ja eri aikoina eri tavoin kokoonpantua kirjallisuutta, jonka taustalla ovat aikansa ajattelua edustavat näkemykset maailmasta ja pyhien asioiden kirjoittamisesta. Itse asiassa Mormonin kirjan kokoonpano ja toimitustapa antavat ymmärrystä myös Vanhan testamentin rakenteen historiasta ja tavoitteista sekä noiden aikojen ajattelutavoista.

Odotuksena on, että tämä työskentelytapa kannustaa meitä ymmärtämään entistä paremmin ja arvostamaan entistä enemmän Vanhan testamentin, Uuden testamentin, Mormonin kirjan ja palautuksen muiden kirjoitusten sanomaa. Tämän sanoman tavoitteena kaikissa näissä kirjoituksissa on opastaa meitä Hengen avulla ottamaan omaksemme myös elävien profeettojen antama tuki, näin ohjaten meitä Kristuksen luo.

Parhain terveisin,
Espoon 2. seurakunnan evankeliumin oppi -luokan opetustiimi.