"Kuinka minä voisin tehdä niin pahan teon?" Oppiaihe 11 ( Su 18.03.2018)




Tutki seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat:

a. 1. Moos. 37Veljet vihaavat Joosefia, Jaakobin yhdettätoista poikaa, ja
myyvät hänet orjaksi.

b. 1. Moos. 39Joosef menestyy orjana, mutta häntä syytetään moraalittomuudesta
ja hänet lähetetään vankeuteen (39:1-20). Vankilan päällikkö
antaa Joosefille vastuun muista vangeista (39:21-23).

Moraalittomuuden synnillä on kielteiset seuraukset Jaakobin perheessä
Jaakobin vaimot synnyttivät hänelle kaksitoista poikaa, joista tuli Israelin
kahdentoista heimon kantaisät (Herra muutti Jaakobin nimen Israeliksi; ks.
1. Moos. 32:29). Jaakobin yhdestoista poika oli Joosef; Jaakobin ja Raakelin
vanhimpana poikana Joosef sai esikoisuuden, kun Ruuben, Jaakobin ja Lean
vanhin poika, menetti sen moraalittomuutensa vuoksi (1. Aikak. 5:1-2).

• Mitä Joosef teki, kun Potifarin vaimo yritti saada hänet tekemään väärin?
(Ks. 1. Moos. 39:11-12.) Kuinka me voimme noudattaa Joosefin esimerkkiä,
kun meitä houkutellaan kiusaukseen?

• Mitä me opimme Joosefin tavasta kääntää huono kokemus ja huonot
olosuhteet hyviksi? (Ks. 1. Moos.39:20-23; ks. myös Room. 8:28.)

Lisälukemista: 1. Moos. 34:13-31.

Lisälukemista:

Vanha testamentti, opettajan opas - oppiaihe 11

Instituutin oppilaan kirja osa 1 - luku 7  1.Moos.24-36.

                                                    luku 8  1.Moos 37-50

LISÄAINEISTOA:

TiedäMiksi VT11A: Minkä vuoksi Joosefin ja Juudan kertomukset on kiedottu yhteen?

TiedäMiksi VT11X: Vertasiko Nefi itseään Vanhan testamentin Joosefiin?

TIETOA VANHAN TESTAMENTIN KURSSIN OPISKELUSTA EVANKELIUMIN OPPI -LUOKASSA

Vanhan testamentin kurssin opiskeluoppaan lukuaineiston ja esim. lisäaineistona olevien instituuttikirjojen itseopiskelu pyhäkoulun tiedotuslehdessä ilmestyvän ohjelman mukaan on suositeltavaa ja tärkeää. Evankeliumin oppi -luokassa emme välttämättä noudata Vanhan testamentin ajallista tai kanonista järjestystä, emmekä käsittele sitä kansojen historiakuvauksena. Sen sijaan keskitymme Vanhan testamentin opiskeluun temppeli- ja palautusteologian näkökulmasta, kiinnittäen käsittelyyn koko pyhien kirjoitusten nipun. Samalla pyrimme perehtymään jonkin verran myös noiden aikojen kulttuuriin, erityisesti naisten elämän kautta. Lukutehtävät ja lisäaineistot antavat kirjoitusten sisältöön liittyvää tietoperustaa opilliselle käsittelylle.

Tämä käsittelytapamme toivon mukaan tuo esiin myös sen, että Vanha testamentti ei ole yhtenäinen kertomusteos vaan kokoelma keskenään hyvin erilaista, eri lajityyppejä edustavaa ja eri aikoina eri tavoin kokoonpantua kirjallisuutta, jonka taustalla ovat aikansa ajattelua edustavat näkemykset maailmasta ja pyhien asioiden kirjoittamisesta. Itse asiassa Mormonin kirjan kokoonpano ja toimitustapa antavat ymmärrystä myös Vanhan testamentin rakenteen historiasta ja tavoitteista sekä noiden aikojen ajattelutavoista.

Odotuksena on, että tämä työskentelytapa kannustaa meitä ymmärtämään entistä paremmin ja arvostamaan entistä enemmän Vanhan testamentin, Uuden testamentin, Mormonin kirjan ja palautuksen muiden kirjoitusten sanomaa. Tämän sanoman tavoitteena kaikissa näissä kirjoituksissa on opastaa meitä Hengen avulla ottamaan omaksemme myös elävien profeettojen antama tuki, näin ohjaten meitä Kristuksen luo.

Parhain terveisin,
Espoon 2. seurakunnan evankeliumin oppi -luokan opetustiimi.