"Hedelmällinen maassa, jossa olen joutunut niin paljon kärsimään" Oppiaihe 12 (Su 25.03.2018)





Tutki seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat:

a. 1. Moos. 40-41. Vankilassa Joosef selittää oikein faraon palvelijoiden unet.
Sitten hän selittää faraon unet lehmistä ja tähkistä. Joosefista tehdään
kaiken Egyptin käskynhaltija, ja hän valmistaa kansaa tulevan nälänhädän
varalle.

b. 1. Moos. 42-45Jaakob lähettää kaksi kertaa poikansa Egyptiin ostamaan
viljaa. Joosef ilmaisee itsensä veljilleen ja antaa heille anteeksi, ja he iloitsevat
yhdessä.

• Mitä maailma käskee meitä tekemään, kun joku on tehnyt väärin meitä
kohtaan, kuten Joosefin veljet tekivät Joosefia kohtaan? Mitä Herra käskee
meidän tehdä? (Ks. LK 64:8-11.) Kuinka teitä on siunattu, kun te olette
kohdelleet ystävällisesti niitä, jotka ovat kohdelleet teitä kaltoin? Kuinka
meistä voisi tulla anteeksiantavaisempia?

• Kuinka vankeus Egyptissä, joka oli Joosefille koettelemus, koitui siunaukseksi
hänelle, hänen perheelleen ja koko Egyptille? (Ks. 1. Moos. 45:4-8.)
Millaisia kokemuksia sinun elämässäsi on ollut siitä, kuinka ensin kielteisiltä
vaikuttaneet tapahtumat ovat muuttuneet siunauksiksi?



Lisälukemista: 2. Ne. 2:2LK 64:8-11122:5-9.


Vanha testamentti, opettajan opas - oppiaihe 12

Instituutin oppilaan kirja osa 1 luku 8  1.Moos 37-50

                                                 

TiedäMiksi VT12A: Miten meidän tulisi ymmärtää Jaakobin Juudalle ja Joosefille antamien siunausten rikas vertauskuvallisuus?

TiedäMiksi-VT12X: Mitä tarkoittaa gezera sawa ?


TIETOA VANHAN TESTAMENTIN KURSSIN OPISKELUSTA EVANKELIUMIN OPPI -LUOKASSA

Vanhan testamentin kurssin opiskeluoppaan lukuaineiston ja esim. lisäaineistona olevien instituuttikirjojen itseopiskelu pyhäkoulun tiedotuslehdessä ilmestyvän ohjelman mukaan on suositeltavaa ja tärkeää. Evankeliumin oppi -luokassa emme välttämättä noudata Vanhan testamentin ajallista tai kanonista järjestystä, emmekä käsittele sitä kansojen historiakuvauksena. Sen sijaan keskitymme Vanhan testamentin opiskeluun temppeli- ja palautusteologian näkökulmasta, kiinnittäen käsittelyyn koko pyhien kirjoitusten nipun. Samalla pyrimme perehtymään jonkin verran myös noiden aikojen kulttuuriin, erityisesti naisten elämän kautta. Lukutehtävät ja lisäaineistot antavat kirjoitusten sisältöön liittyvää tietoperustaa opilliselle käsittelylle.

Tämä käsittelytapamme toivon mukaan tuo esiin myös sen, että Vanha testamentti ei ole yhtenäinen kertomusteos vaan kokoelma keskenään hyvin erilaista, eri lajityyppejä edustavaa ja eri aikoina eri tavoin kokoonpantua kirjallisuutta, jonka taustalla ovat aikansa ajattelua edustavat näkemykset maailmasta ja pyhien asioiden kirjoittamisesta. Itse asiassa Mormonin kirjan kokoonpano ja toimitustapa antavat ymmärrystä myös Vanhan testamentin rakenteen historiasta ja tavoitteista sekä noiden aikojen ajattelutavoista.

Odotuksena on, että tämä työskentelytapa kannustaa meitä ymmärtämään entistä paremmin ja arvostamaan entistä enemmän Vanhan testamentin, Uuden testamentin, Mormonin kirjan ja palautuksen muiden kirjoitusten sanomaa. Tämän sanoman tavoitteena kaikissa näissä kirjoituksissa on opastaa meitä Hengen avulla ottamaan omaksemme myös elävien profeettojen antama tuki, näin ohjaten meitä Kristuksen luo.

Parhain terveisin,
Espoon 2. seurakunnan evankeliumin oppi -luokan opetustiimi.