TiedäMiksi VT04B: Oliko tarkoituksena, että Aadam pitää Eevaa vallassaan vai hallitsee hänen kanssaan ?
[3] Kun tarkastellaan jaetta asiayhteydessään, on ilmeistä, että Herra ei kerro pariskunnalle, miten heidän pitäisi kohdella toisiaan, vaan kuvaa kuolevaisten avioliittojen traagista taipumusta, jota heidän on vältettävä. Tätä tulkintaa puoltavana lisätodisteena voidaan pitää sitä, että samat heprealaiset ilmaisut sanoille "halu" ja "valta", jotka kuvaavat kilpailun ja kaunan suhdetta, ilmaantuvat myöhemmin uudelleen Jumalan varoituksena Kainille: "Saatana haluaa saada sinut; ... Ja sinä olet hallitseva häntä." (KH Moos. 5:23) [4] Vilpittömässä pyrkimyksessään tehdä ymmärrettäväksi tuo harmillinen englanninkielisen Kuningas Jaakon käännöksen ilmaisu "rule over" [pitää vallassaan, hallitsee], jotkut ovat ehdottaneet, että se olisi luettava "hallitsee yhdessä". [5] Valitettavasti tämä "hallitsee yhdessä" -käännös ei kestä tieteellisessä tutkimuksessa. Esimerkiksi BYU:n pro gradu -tutkielmassaan Rose Ann Benson väittää vakuuttavasti, että "hallitsee yhdessä" -käännös tulisi hylätä. Jokaisessa tutkimassaan vastaavassa hepreankielisessä tekstissä tuo sanonta on parhaiten ymmärrettävissä ilmaisulla "hallitsee", kuten kuningas hallitsee alamaisiaan. [6] Tämä vahvistaa myös ajatusta siitä, että tuo jae kuvaa rikkinäisiä aviosuhteita, jotka muotoutuvat yleiseksi suuntaukseksi langenneessa maailmassa, kummankin puolison kilpaillessa toistensa "hallitsemisessa". On ilmeistä, että Jumalan tarkoituksena ei ollut, että Aadamin ja Eevan avioliitto toimisi sillä tavoin. Sen sijaan, kuten Perhejulistus selvittää, "isillä ja äideillä - sekä silloin että nyt - on velvollisuus auttaa toisiaan tasavertaisina kumppaneina" (Perhe, julistus maailmalle) [7]
- -
Hugh Nibley [32] toteaa ...:
- Puutarhassa ei ole patriarkaattia eikä matriarkaattia; nuo kaksi ohjaavat toisiaan. Aadamille ei anneta mielivaltaa; Eeva ottaa hänet huomioon vain siltä osin kuin hän tottelee isäänsä - ja kuka siitä päättää? Eevan on valvottava Aadamia aivan yhtäläisesti kuin Aadamin on valvottava Eevaa. Tämä on, jos sallitte, tarkistusten ja tasapainoilujen järjestelmä, jossa kumpikin osapuoli on yhtä erillinen ja itsenäinen omassa piirissään, samoin kuin perustuslain alaiset hallituksen ministeriöt - ja samalla tavoin yhtä riippuvaisia toisistaan.
Aviomiehen ja vaimon "keskinäisen riippuvuuden" käsite voidaan parhaiten ilmaista pyhien kirjoitusten ilmaisulla "liittyminen": "Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa; ja he tulevat yhdeksi lihaksi." (KH Moos. 3:24) [34] Tämän taustalla oleva ajatus kahdesta erillisestä olevaisesta, jotka kiinnittyvät toisiinsa, samalla säilyttäen erillisen yksilöllisyytensä, selviää "kun huomioidaan että teonsanaa d-v-k [pitää kiinni, takertua] käytetään usein kuvaamaan inhimillistä kaipausta Jumalaa kohtaan ja omistautumista Hänelle." [35] Samoin ilmaisua "jättää" käytetään usein raamatullisessa yhteydessä kuvaamaan Israelin poikkeamista liittostaan Herran kanssa. [36] Ottaen huomioon, että Aadam ja Eeva "edustavat vertauskuvallisesti kaikkia miehiä ja naisia", Jolene Edmunds Rockwood huomioi: [37]
- Mies ja nainen luotiin yhdestä lihasta; erillisinä yksilöinä, jotka ovat nyt toistensa kumppaneita, he pyrkivät jälleen olemaan yhtä keskinäisessä suhteessaan. Huomaa, että nimenomaan mies lähtee vanhempiensa luota ja liittyy vaimoonsa. [38] Ottaen huomioon patriarkaalisen yhteiskunnan, jossa tämä kohta on kirjoitettu, voisi tämän sijaan odottaa käänteistä näkemystä: nainen jättää vanhempansa ja liittyy mieheensä. Kolme tärkeää oivallusta on siis sisällytetty tähän tiivistelmäkertomukseen: nainen on itsenäinen ja tasavertainen luomus, avioliitto ei tee hänestä miehen omaisuutta, ja ykseyden saavuttaminen tulisi olla molempien yhteinen tavoite.
Koko englanninkielinen julkaisu: KnoWhy OTL04B — Was Adam Meant to “Rule Over” or “Rule With” Eve? The Interpreter Foundation
Huom. Viitelinkit johtavat alkuperäisen artikkelin viitteisiin.
Käännös: Markku Lorentz