TiedäMiksi VT04A: Pettikö Saatana oikeasti Eevaa ?


4.2.2018 pyhäkoulun oppiaiheeseen liittyvää aineistoa

Kysymys: Pyhät kirjoitukset kertovat, että Saatana "petti" Eevaa hänen syödessään kiellettyä hedelmää. Myöhempien aikojen pyhät uskovat kuitenkin, että Eeva teki oikean valinnan. Kuinka molemmat lausumat voivat olla totta ?

Kuva 1. Jan Brueghel vanh. n. 1568-1625: Eedenin puutarha, 1612.

Lyhennelmä vastauksesta

Kiusauksen hetkellä Saatana pyrki tarkoituksellisesti hämmentämään Eevaa. Paholainen - ja kirjoitusten lukija - tietävät että puutarhan keskellä on kaksi puuta, mutta vain yksi niistä on näkyvissä Eevan aikaan. [31] Lisäksi, kuten Margaret Barker selvittää:
... hän saattoi nuo kaksi puuta näyttämään samanlaisilta.: Hyvän ja pahan tiedon puu aukaisisi hänen silmänsä ja hän tulisi olemaan kuin Jumala, tietäen sekä hyvän että pahan. Melkein sama piti paikkansa Elämän puun suhteen, sillä Viisaus avasi niiden silmät, jotka söivät sen hedelmää, ja kun heistä tuli viisaita, heistä tuli jumalallisia [32]

Toinen hämmennyksen aihe on peräisin Saatanan ponnisteluista peittää identiteettinsä. Suuri merkitys tässä on sillä tosiseikalla, että käärmettä on usein käytetty edustamaan Kristusta ja hänen elämän antavaa voimaansa [33], kuten esimerkiksi kuvauksessa Mooseksesta pitämässä pronssista käärmettä tangon päässä (4. Moos. 21:8-9). Lisäksi mahtavinta enkeliryhmää, serafeja, kuvattiin muinaisina aikoina tulisina siivekkäinä käärmeinä, jotka ympäröivät Jumalan valtaistuinta. [34]  Ajatus siitä, että Saatana ilmestyi yhtenä serafeista, antaa uuden merkityksen Nefin lausunnolle, jonka mukaan "[olento] ... joka petti ensimmäiset vanhempamme ... muuttaa itsensä miltei valon enkeliksi" (2 Ne 9:9). [35]

Niinpä Eevan kiusauksen osalta Richard D. Draper, S. Kent Brown ja Michael D. Rhodes päättelevät, että Saatana "on tosiasiassa esiintynyt Messiaana, tarjoten lupauksen, jonka vain Messias voi tarjota, koska juuri Messias pitää hallussaan elämän ja kuoleman voimia ja voi antaa lupauksen elämästä, ei Saatana". [44] Paholainen ei ainoastaan tullut Israelin Pyhän valepuvussa, vaan hän näyttää tarkoituksellisesti ilmaantuneen ilman valtuutusta hyvin pyhään paikkaan Eedenin puutarhassa. ...

Kuva 2. Pyhyyden kolme vyöhykettä Eedenin puutarhassa ja temppelissä [42].
Vertaa tätä ylhäälyä alas -näkymää vstaaviin piirroksiin Israelin temppelistä ja
Eedenin puutarhasta kuvassa 2 julkaisussa TiedäMiksi VT03A 

Hugh Nibley tiivisti tilanteen ytimekkäästi: "Saatana rikkoi annettuja käskyjä, kun hän paljasti tiettyjä salaisuuksia Aadamille ja Eevalle, ei siksi etteikö niitä olisi tunnettu ja annettu muissa maailmoissa, vaan siksi että hänellä ei ollut lupaa tuona ajankohtana ja tuosssa paikassa ilmaista niitä". [49] Vaikka Saatana oli "antanut hedelmän Aadamille ja Eevalle, hänellä ei ollut oikeutta tehdä niin - riippumatta siitä, mitä muissa maailmoissa oli tehty. (Kun on aika antaa sellainen hedelmä, se annetaan meille lainmukaisesti)". [50]
...
Voimaannuttuaan juuri saamastaan oivalluksesta Jumalan suunnitelman sisältämän kielletyn hedelmän syömisen tarpeellisuuteen liittyvistä syistä, Eeva viisaasti, sankarillisesti ja myötäelävästi ryhtyi toimeen tarjotakseen asiaa kumppanilleen. Vaikka juuri Eeva oli petetty osapuoli, Hugh Nibley huomioi että hänestä myös tuli ensimmäinen, joka ymmärsi mitä on tehtävä Aadamista eroon joutumisen estämiseksi ja perheen tulevaisuuden varmistamiseksi. [51]
...
Myöhempien aikojen pyhien tulisi oikeutetusti kunnioittaa Eevaa, kuitenkin samalla tunnistaen Saatana olemukseltaan juuri tuoksi ovelaksi kiusaajaksi. Vaikka Eeva kerran petettiin, synnynnäisen ja kokemuksen kasvattaman tarkkanäköisyytensä ansiosta hänestä tuli Viisauden itsensä (Sofia) vertauskuva. Vaikka Saatanan strategia tuhota pariskunnan onni oli hetkellisesti menestyksekäs, se ei missään määrin kyennyt vastaamaan Jumalan viisauden ja rakkauden suuruutta. Eevan suorasukainen ja alykäs aloitteisuus oli ratkaiseva isku Viholliselle.

Jeffrey M. Bradshaw
KnowWhy, The Interpreter Foundation

Kuvan 2 tekstiin liittyvä viite [42]
Israelilaisissa temppeleissä ylipappi vaihtoi vaatetustaan kulkiessaan temppelin alueille, jotka heijastivat pyhyyden erilaisia asteita (G.A. Anderson: Perfection, s. 122). Nämä muutokset vaatetuksessa kuvaavat Aadamin ja Eevan alastomuutta ja vaatetusta puutarhapyhäkkönsä eri osissa (J.M.Bradfshaw: Gods Image 1, s. 234-240).

Koko englanninkielinen julkaisu: KnoWhy OTL04A —  Did Satan Actually Deceive Eve? The Interpreter Foundation

Huom. Viitelinkit johtavat alkuperäisen artikkelin viitteisiin.
Käännös: Markku Lorentz