Pyhäkoulussa 10.12.2017: Opeta oppia
Vapahtaja on sanonut: ”Se, mitä minä opetan, ei ole minun oppiani, vaan hänen, joka on minut lähettänyt” (Joh. 7:16). Isän oppi koostuu iankaikkisista totuuksista, joiden johdonmukainen soveltaminen johtaa korotukseen. Keskeistä näille totuuksille on Vapahtajan sovitus ja sen välttämätön tehtävä pelastussuunnitelmassa. Vapahtaja on antanut meille käskyn ”opettaa [toisillemme] valtakunnan oppia” (OL 88:77). Kun teemme niin, Pyhä Henki todistaa opin totuudesta ja innoittaa ihmisiä elämään sen mukaan. Oppi ei muutu – pikemminkin se muuttaa meidät, ja se muuttaa ne, joita me opetamme.
Keskity opetuksessasi Kristuksen oppiin
Presidentti Boyd K. Packer on opettanut: ”Tosi opin ymmärtäminen muuttaa asenteita ja käyttäytymistä.”1Evankeliumin opettajana voit luottaa siihen, että ”Jumalan sanan [voimalla]” on ”kansan mieleen voimallisempi vaikutus kuin – – millään muulla” (Alma 31:5). Jos keskityt vain huolehtimaan oppilaiden viihtyvyydestä tai siitä, että heillä on riittävästi tekemistä, saatat menettää mahdollisuuden opettaa iankaikkisia totuuksia, jotka auttavat oppilaita tekemään merkityksellisiä muutoksia elämässään.
Yksi tapa varmistaa, että opetat tosi oppia, on pohtia, miten opettamasi asiat liittyvät Kristuksen oppiin, joka on kiteytetty kohdissa 2. Nefi 31 ja 3. Nefi 27:16–21 ja joka löytyy kaikkialta pyhistä kirjoituksista. Kysy jatkuvasti itseltäsi: ”Kuinka se, mitä opetan, auttaa luokkani jäseniä vahvistamaan uskoa Kristukseen, tekemään parannuksen, solmimaan liittoja Jumalan kanssa ja pitämään ne sekä ottamaan vastaan Pyhän Hengen?”
Kysymyksiä pohdittavaksi. Kuinka niitä, joita opetan, siunataan, kun he elävät Kristuksen opin mukaan? (Ks. 3. Nefi 27:16–21.) Mitä iankaikkisia seurauksia sillä on, jos he eivät elä Kristuksen opin mukaan?
Esimerkki pyhistä kirjoituksista. Mikä kohdan Moosia 5:2–5 mukaan sai kuningas Benjaminin kansan muuttumaan? Mitä Kuningas Benjamin opetti heille? (Ks. Moosia 2–5.) Miten asiat, joita kuningas Benjamin opetti, liittyvät Kristuksen oppiin?
Presidentti Boyd K. Packer on opettanut: ”Tosi opin ymmärtäminen muuttaa asenteita ja käyttäytymistä.”1Evankeliumin opettajana voit luottaa siihen, että ”Jumalan sanan [voimalla]” on ”kansan mieleen voimallisempi vaikutus kuin – – millään muulla” (Alma 31:5). Jos keskityt vain huolehtimaan oppilaiden viihtyvyydestä tai siitä, että heillä on riittävästi tekemistä, saatat menettää mahdollisuuden opettaa iankaikkisia totuuksia, jotka auttavat oppilaita tekemään merkityksellisiä muutoksia elämässään.
Yksi tapa varmistaa, että opetat tosi oppia, on pohtia, miten opettamasi asiat liittyvät Kristuksen oppiin, joka on kiteytetty kohdissa 2. Nefi 31 ja 3. Nefi 27:16–21 ja joka löytyy kaikkialta pyhistä kirjoituksista. Kysy jatkuvasti itseltäsi: ”Kuinka se, mitä opetan, auttaa luokkani jäseniä vahvistamaan uskoa Kristukseen, tekemään parannuksen, solmimaan liittoja Jumalan kanssa ja pitämään ne sekä ottamaan vastaan Pyhän Hengen?”
Kysymyksiä pohdittavaksi. Kuinka niitä, joita opetan, siunataan, kun he elävät Kristuksen opin mukaan? (Ks. 3. Nefi 27:16–21.) Mitä iankaikkisia seurauksia sillä on, jos he eivät elä Kristuksen opin mukaan?
Esimerkki pyhistä kirjoituksista. Mikä kohdan Moosia 5:2–5 mukaan sai kuningas Benjaminin kansan muuttumaan? Mitä Kuningas Benjamin opetti heille? (Ks. Moosia 2–5.) Miten asiat, joita kuningas Benjamin opetti, liittyvät Kristuksen oppiin?
Opeta pelastussuunnitelmaan tukeutuen
Joskus oppilaat – erityisesti nuoret – pohtivat, miten evankeliumin periaatteet liittyvät heihin tai miksi heidän pitäisi noudattaa tiettyjä käskyjä. Mutta jos he ymmärtävät taivaallisen Isän iankaikkisen suunnitelman Hänen lastensa onneksi, perustelut evankeliumin periaatteille ja käskyille tulevat selkeämmiksi ja halu totella vahvistuu. Esimerkiksi henkilöllä, joka ymmärtää opin iankaikkisesta avioliitosta ja mahdollisuudestamme tulla taivaallisen Isän kaltaisiksi, on voimallisemmat perusteet noudattaa siveyden lakia kuin vain halu välttää ei-toivottua raskautta tai sukupuolitauteja.
Kysymyksiä pohdittavaksi. Mitä periaatteita opetan tulevissa oppiaiheissa? Kuinka voin auttaa luokan jäseniä ymmärtämään noita periaatteita pelastussuunnitelman valossa?
Esimerkki pyhistä kirjoituksista. Alma opetti, että Jumala on antanut kansalleen käskyjä opetettuaan heille ”lunastussuunnitelman” (ks. Alma 12:32). Kuinka voin soveltaa käytäntöön tätä mallia, kun opetan?
Käytä pyhiä kirjoituksia ja myöhempien aikojen profeettojen sanoja
Herra on antanut meille käskyn ”opettaa [toisillemme] valtakunnan oppia” (OL 88:77) ja käyttää pyhiä kirjoituksia opettaaksemme Hänen evankeliuminsa periaatteita (ks. OL 42:12). Pyhät kirjoitukset ja myöhempien aikojen profeettojen ja apostolien sanat ovat niiden totuuksien lähde, joita opetamme. Innoita joka tilanteessa niitä, joita opetat, kääntymään Jumalan sanan puoleen saadakseen opastusta, vastauksia kysymyksiin ja tukea. Jos oppilaat kestitsevät itseään Kristuksen sanoilla, niin oppi, jonka he löytävät, kertoo heille kaiken, mitä heidän tulee tehdä (ks. 2. Nefi 32:3).
Kysymyksiä pohdittavaksi. Kuinka voin innoittaa niitä, joita opetan, ”kestitsemään” itseään Jumalan sanalla? Kuinka voin auttaa heitä käyttämään alaviitteitä, Pyhien kirjoitusten opasta ja muita tutkimisen apuvälineitä pyhien kirjoitusten ymmärryksen lisäämiseksi?
Esimerkki pyhistä kirjoituksista. Mitä esimerkkejä voin löytää Vapahtajan tavasta käyttää pyhiä kirjoituksia evankeliumin totuuksien opettamiseen ja niistä todistamiseen? (Ks. esim. Matt. 12:1–8 ja Luuk. 4:16–21.)
Auta oppilaita soveltamaan pyhiä kirjoituksia itseensä
Nefi on sanonut: ”Minä sovelsin kaikkia kirjoituksia meihin, jotta ne olisivat meille hyödyksi ja opiksi” (1. Nefi 19:23). Samat evankeliumin totuudet, jotka innoittivat ja tukivat Abrahamia, Esteriä, Lehiä ja Joseph Smithiä, voivat auttaa niitä, joita opetat, kohtaamaan nykyajan haasteita. Auta oppilaita soveltamaan pyhiä kirjoituksia itseensä pyytämällä heitä sijoittamaan nimensä johonkin jakeeseen tai pohtimaan, kuinka jokin pyhien kirjoitusten kertomus liittyy heidän elämäänsä.
Kysymys pohdittavaksi. Mitkä pyhien kirjoitusten kohdat ovat antaneet minulle ymmärrystä kohtaamissani vaikeuksissa?
Esimerkki pyhistä kirjoituksista. Kuinka Vapahtaja sovelsi pyhiä kirjoituksia niihin ihmisiin, joita Hän opetti? (Ks. esim. Luuk. 4:24–32.)
Auta oppilaita löytämään pyhien kirjoitusten totuuksia
Ennen kuin oppilaat lukevat pyhien kirjoitusten kohdan luokassa, voisit ehdottaa, että he etsivät tiettyjä kohdassa opetettuja totuuksia. Joskus sellaiset totuudet on esitetty selkeästi ja toisinaan epäsuorasti. Voisit esimerkiksi sanoa: ”Kun luette kohdan OL 11:12–14, etsikää totuuksia, joita voitte oppia Pyhästä Hengestä.”
Kysymys pohdittavaksi. Mitä voin tehdä auttaakseni luokan jäseniä oppimaan, kuinka evankeliumin totuuksia löydetään pyhistä kirjoituksista?
Esimerkki pyhistä kirjoituksista. Miksi Vapahtaja halusi nefiläisten tutkivan pyhiä kirjoituksia ja lukevan profeettojen sanoja? (Ks. 3. Nefi 23:1–5.)
Todista tosi opista
Vapahtaja opetti ”niin kuin se, jolle on annettu valta, ei niin kuin lainopettajat” (Matt. 7:29). Vapahtajan henkilökohtainen todistus antoi arvovaltaa Hänen sanoilleen ja auttoi niitä, joita Hän opetti, huomaamaan, että Hän opetti iankaikkisia totuuksia. Kun lausut todistuksesi tosi opista, Henki vahvistaa opin totuuden niiden sydämessä, joita opetat.
Kysymys pohdittavaksi. Kuinka oma todistukseni on vahvistunut jonkun toisen henkilön voimallisesta todistuksesta?
Esimerkki pyhistä kirjoituksista. Mitä opin Alman esimerkin pohjalta totuudesta todistamisesta? (Ks. Alma 5:43–48.)
Tue kotona tapahtuvaa evankeliumin oppimista
Jos ihmiset, joita opetat, oppivat evankeliumin oppeja vain luokassasi, he eivät saa tarvitsemaansa hengellistä ravintoa. Tärkeintä, mitä voit tehdä auttaaksesi oppilaita vahvistamaan uskoaan ja tulemaan enemmän Kristuksen kaltaisiksi, on innoittaa heitä oppimaan pyhistä kirjoituksista itsekseen ja perheensä kanssa.
Ylläoleva aineisto on lainattu opettajaneuvoston käsikirjan "Opettaminen Vapahtajan tavalla" luvusta "Opeta oppia".
LISÄAINEISTOA:
Vanhin M. Russell Ballardin ohjeita opettamiselle
Vanhin M. Russell Ballardin ohjeita opettamiselle