Aarrekartta - M. Russell Ballard - Opas opettamiselle
Tämän sivusarjan tavoitteena on koota profeettojen ja apostolien puheista viime vuosilta lyhyiden ajatusten ketjuja, jotka johdattavat meitä Kristuksen luo. Samalla ehkä saatamme innostaa lukijoitamme löytämään niistä omia karttojaan vaikkapa perheilloissa.
Vanhin M. Russell Ballard
kahdentoista apostolin koorumista
Vanhin M. Russell Ballard
kahdentoista apostolin koorumista
Ohi ovat ne ajat, jolloin oppilas esitti vilpittömän kysymyksen ja opettaja vastasi: "Älä kanna siitä huolta!" Ohi ovat ne ajat, jolloin oppilas nosti esiin vilpittömän huolenaiheen ja vastauksena opettaja lausui todistuksensa tarkoituksenaan vältellä aihetta. Ohi ovat ne ajat, jolloin oppilaita suojeltiin niiltä, jotka hyökkäsivät kirkkoa vastaan. Onneksi Herra on antanut tämän ajankohtaisen ja ajattoman neuvon teille opettajille: "Ja koska kaikilla ei ole uskoa, etsikää uutterasti ja opettakaa toisillenne viisauden sanoja; niin, etsikää parhaista kirjoista viisauden sanoja; etsikää oppia vieläpä tutkimalla sekä uskon kautta." OL 88:118.
- -
Vielä sukupolvi sitten kirkkomme historiaa, oppia ja käytäntöjä koskeva tieto, joka nuorillamme oli käytettävissään, rajoittui lähinnä kirkon painamaan aineistoon. Harvat oppilaat joutuivat tekemisiin vaihtoehtoisten tulkintojen kanssa. Nuoremme elivät enimmäkseen suojattua elämää.
Sen ajan opetusohjelmamme, vaikkakin hyvää tarkoittava, ei valmistanut oppilaita nykypäivää varten – aikaan, jolloin oppilailla on välitön pääsy käytännöllisesti katsoen kaikkeen, mikä koskee kirkkoa kaikista mahdollisista näkökulmista. Nykyään se, mitä he näkevät mobiililaitteiltaan, on todennäköisesti yhtä paljon uskoa koettelevaa kuin uskoa edistävääkin. Monet nuoristamme ovat perehtyneempiä Googleen kuin he ovat evankeliumiin, herkempiä internetille kuin innoitukselle sekä käyttävät enemmän Facebookia kuin uskoa.
- -
Sen ajan opetusohjelmamme, vaikkakin hyvää tarkoittava, ei valmistanut oppilaita nykypäivää varten – aikaan, jolloin oppilailla on välitön pääsy käytännöllisesti katsoen kaikkeen, mikä koskee kirkkoa kaikista mahdollisista näkökulmista. Nykyään se, mitä he näkevät mobiililaitteiltaan, on todennäköisesti yhtä paljon uskoa koettelevaa kuin uskoa edistävääkin. Monet nuoristamme ovat perehtyneempiä Googleen kuin he ovat evankeliumiin, herkempiä internetille kuin innoitukselle sekä käyttävät enemmän Facebookia kuin uskoa.
- -
Oppilaidenne perheiden ohella teidän tulee ensimmäisten joukossa esitellä virallisia lähteitä aiheista, jotka saattavat olla vähemmän tunnettuja tai kiistanalaisia, jotta oppilaanne arvioivat kaikkea myöhemmin kuulemaansa tai lukemaansa sitä vasten, mitä te olette jo opettaneet heille.
Pyrkimys evankeliumin läpinäkyvyyteen sekä hengelliseen rokottamiseen opin ja historian syvällisen tutkimisen kautta yhdessä palavan todistuksen kanssa on paras lääke, mikä meillä on auttaaksemme oppilaita välttämään ja/tai käsittelemään kysymyksiä, epäilyksiä tai uskon kriisejä, joita he saattavat kohdata tänä informaatioaikana.
Kun te opettajat maksatte vaaditun hinnan ymmärtääksenne paremmin kirkkomme historiaa, oppia ja käytäntöjä – paremmin kuin nykyään – te olette valmiita antamaan syvällisiä, huolellisia ja innoitettuja vastauksia oppilaidenne kysymyksiin.
Yksi tapa tietää, mitä kysymyksiä oppilaillanne on, on kuunnella heitä tarkkaavaisesti.
Kun ensimmäinen tyttäremme oli viiden vanha, hän kiipesi syliini lukiessani sanomalehteä. Hän kertoi minulle jostakin hänelle tärkeästä asiasta, mutta minä en kiinnittänyt häneen huomiota. Niinpä hän veti sanomalehden alas, puristi pienillä kätösillään kasvojani, katsoi minua suoraan silmiin ja sanoi: "Isi, sinä et kuuntele minua!" Hän oli oikeassa – ja minä väärässä, kun en kuunnellut häntä. Kaikkien hyvien opettajien täytyy olla hyviä kuuntelijoita.
Sen lisäksi että kuuntelette oppilaitanne, rohkaiskaa heitä esittämään teille joko luokassa tai kahden kesken kysymyksiä mistä tahansa aiheesta.
- -
Pyrkimys evankeliumin läpinäkyvyyteen sekä hengelliseen rokottamiseen opin ja historian syvällisen tutkimisen kautta yhdessä palavan todistuksen kanssa on paras lääke, mikä meillä on auttaaksemme oppilaita välttämään ja/tai käsittelemään kysymyksiä, epäilyksiä tai uskon kriisejä, joita he saattavat kohdata tänä informaatioaikana.
Kun te opettajat maksatte vaaditun hinnan ymmärtääksenne paremmin kirkkomme historiaa, oppia ja käytäntöjä – paremmin kuin nykyään – te olette valmiita antamaan syvällisiä, huolellisia ja innoitettuja vastauksia oppilaidenne kysymyksiin.
Yksi tapa tietää, mitä kysymyksiä oppilaillanne on, on kuunnella heitä tarkkaavaisesti.
Kun ensimmäinen tyttäremme oli viiden vanha, hän kiipesi syliini lukiessani sanomalehteä. Hän kertoi minulle jostakin hänelle tärkeästä asiasta, mutta minä en kiinnittänyt häneen huomiota. Niinpä hän veti sanomalehden alas, puristi pienillä kätösillään kasvojani, katsoi minua suoraan silmiin ja sanoi: "Isi, sinä et kuuntele minua!" Hän oli oikeassa – ja minä väärässä, kun en kuunnellut häntä. Kaikkien hyvien opettajien täytyy olla hyviä kuuntelijoita.
Sen lisäksi että kuuntelette oppilaitanne, rohkaiskaa heitä esittämään teille joko luokassa tai kahden kesken kysymyksiä mistä tahansa aiheesta.
- -
Vielä varoituksen sana: Käsittäkää, että te saatatte alkaa uskoa, kuten monet oppilaistannekin, että te olette pyhien kirjoitusten, opin ja historian asiantuntija. Eräs äskettäinen tutkimus on tuonut esiin, että "mitä enemmän ihmiset luulevat tietävänsä jostakin aiheesta, sitä todennäköisemmin he väittävät ymmärtävänsä enemmän kuin he tietävät – jopa siinä määrin, että teeskentelevät omaavansa tietoa väärien tosiasioiden ja tekaistujen tietojen pohjalta"
(Brent W. Webb, "Quest for Perfection and Eternal Life", Brigham Youngin yliopiston vuosittaisen konferenssin henkilöstön kokous, 24. elokuuta 2015, s. 10, speeches.byu.edu; ks. Stav Atir, Emily Rosenzweig ja David Dunning, "When Knowledge Knows No Bounds: Self-Perceived Expertise Predicts Claims of Impossible Knowledge", Psychological Science, elokuu 2015, s. 1295–1303; doi: 10.1177/0956797615588195.)
Tätä kiusausta "väittää liikoja" teidän, kirkon koululaitoksen opettajien, tulee välttää. On aivan sopivaa sanoa: "Minä en tiedä." Sen sanottuanne teidän vastuunanne on kuitenkin etsiä parhaat vastaukset oppilaidenne esittämiin pohdiskeleviin kysymyksiin. OL 101:32–34.
- -
(Brent W. Webb, "Quest for Perfection and Eternal Life", Brigham Youngin yliopiston vuosittaisen konferenssin henkilöstön kokous, 24. elokuuta 2015, s. 10, speeches.byu.edu; ks. Stav Atir, Emily Rosenzweig ja David Dunning, "When Knowledge Knows No Bounds: Self-Perceived Expertise Predicts Claims of Impossible Knowledge", Psychological Science, elokuu 2015, s. 1295–1303; doi: 10.1177/0956797615588195.)
Tätä kiusausta "väittää liikoja" teidän, kirkon koululaitoksen opettajien, tulee välttää. On aivan sopivaa sanoa: "Minä en tiedä." Sen sanottuanne teidän vastuunanne on kuitenkin etsiä parhaat vastaukset oppilaidenne esittämiin pohdiskeleviin kysymyksiin. OL 101:32–34.
- -
Nämä ovat näkökohdat, jotka minä olen kertonut teille:
• Opettakaa oppilaita yhdistämään tutkimalla ja uskon kautta oppiminen puhtaaseen todistukseen. Opettakaa heitä pysymään veneessä ja pitelemään kiinni!
• Opettakaa oppilaita käyttämään mobiililaitteitaan hallitusti ja keskittymään siihen, että he ovat enemmän yhteydessä Pyhään Henkeen kuin internetiin.
• Rokottakaa oppilaat Jeesuksen Kristuksen evankeliumin sisältämää pelastussuunnitelmaa koskevilla totuuksilla.
• Perehtykää evankeliumiaiheisten tutkielmien sisältöön.
• Muistakaa, että ”Miksi?” voi olla erinomainen kysymys, joka johtaa evankeliumin ymmärtämiseen.
• Älkää väittäkö liikoja, älkääkä pelätkö sanoa: ”En tiedä.”
• Ryhtykää elinikäisiksi oppijoiksi.
• Etsikää neuvoja ja ojennusta niiltä, joihin luotatte.
• Pitäkää aika ajoin henkilökohtainen puhuttelu tarkastellaksenne omaa hengellistä valmistautumistanne, uutteruuttanne ja tehokkuuttanne.
• Opettakaa, että onnensuunnitelma alkaa perheestä ja päättyy perheeseen. Pitäkää pelastussuunnitelma mielessä koko ajan.
• Opettakaa, että avioliitto ja perhe tuovat kestävää iloa.
• Muistakaa, että tutkimalla ja uskon kautta oppimisen yhdistäminen puhtaaseen todistukseen saa aikaan todellisen, pitkäaikaisen ja kestävän kääntymyksen.
• Ennen kaikkea muuta, vahva usko Herran Jeesuksen Kristuksen sovitukseen on välttämätöntä hengelliselle voimallemme ja kasvullemme.
_ _
Lainaukset on poimittu vanhin M. Russell Ballardin puheesta "Kirkon koululaitoksen opettajien mahdollisuudet ja vastuut 2000-luvulla",
puhe kirkon koululaitoksen opettajille 26. helmikuuta 2016 Suolajärven tabernaakkelissa.
Auttakaa muita löytämään vastauksia kysymyksiinsä
Haluan varmistua, että saatte minun kirjeeni ja ymmärrätte tämän tärkeän asian. Ei ole mitenkään väärin kysyä kysymyksiä tai tutkita historiaamme, oppiamme ja käytäntöjämme. Palautus alkoi, kun Joseph Smith etsi vastauksia vilpittömiin kysymyksiinsä.
Vanhemmat, Nuorten Miesten ja Nuorten Naisten johtohenkilöt, opettajat kirkossa, mukaan luettuna seminaarin, instituutin ja BYU:n uskonnonopettajat, piispat ja Apuyhdistyksen ja vaarnojen johtajat: Kun joku tulee luoksenne kysymyksineen ja huolineen, älkää ohittako kysymystä – älkää kertoko hänelle, ettei hänen tule olla huolissaan kysymyksensä takia. Älkää epäilkö henkilön omistautumista Herralle ja Hänen työlleen. Sen sijaan auttakaa henkilöä löytämään vastaukset kysymyksiinsä.
Aarrekartan kokosi 19.3.2017 pyhäkoulun johtokunta
• Opettakaa oppilaita yhdistämään tutkimalla ja uskon kautta oppiminen puhtaaseen todistukseen. Opettakaa heitä pysymään veneessä ja pitelemään kiinni!
• Opettakaa oppilaita käyttämään mobiililaitteitaan hallitusti ja keskittymään siihen, että he ovat enemmän yhteydessä Pyhään Henkeen kuin internetiin.
• Rokottakaa oppilaat Jeesuksen Kristuksen evankeliumin sisältämää pelastussuunnitelmaa koskevilla totuuksilla.
• Perehtykää evankeliumiaiheisten tutkielmien sisältöön.
• Muistakaa, että ”Miksi?” voi olla erinomainen kysymys, joka johtaa evankeliumin ymmärtämiseen.
• Älkää väittäkö liikoja, älkääkä pelätkö sanoa: ”En tiedä.”
• Ryhtykää elinikäisiksi oppijoiksi.
• Etsikää neuvoja ja ojennusta niiltä, joihin luotatte.
• Pitäkää aika ajoin henkilökohtainen puhuttelu tarkastellaksenne omaa hengellistä valmistautumistanne, uutteruuttanne ja tehokkuuttanne.
• Opettakaa, että onnensuunnitelma alkaa perheestä ja päättyy perheeseen. Pitäkää pelastussuunnitelma mielessä koko ajan.
• Opettakaa, että avioliitto ja perhe tuovat kestävää iloa.
• Muistakaa, että tutkimalla ja uskon kautta oppimisen yhdistäminen puhtaaseen todistukseen saa aikaan todellisen, pitkäaikaisen ja kestävän kääntymyksen.
• Ennen kaikkea muuta, vahva usko Herran Jeesuksen Kristuksen sovitukseen on välttämätöntä hengelliselle voimallemme ja kasvullemme.
_ _
Lainaukset on poimittu vanhin M. Russell Ballardin puheesta "Kirkon koululaitoksen opettajien mahdollisuudet ja vastuut 2000-luvulla",
puhe kirkon koululaitoksen opettajille 26. helmikuuta 2016 Suolajärven tabernaakkelissa.
* * *
Auttakaa muita löytämään vastauksia kysymyksiinsä
Haluan varmistua, että saatte minun kirjeeni ja ymmärrätte tämän tärkeän asian. Ei ole mitenkään väärin kysyä kysymyksiä tai tutkita historiaamme, oppiamme ja käytäntöjämme. Palautus alkoi, kun Joseph Smith etsi vastauksia vilpittömiin kysymyksiinsä.
Vanhemmat, Nuorten Miesten ja Nuorten Naisten johtohenkilöt, opettajat kirkossa, mukaan luettuna seminaarin, instituutin ja BYU:n uskonnonopettajat, piispat ja Apuyhdistyksen ja vaarnojen johtajat: Kun joku tulee luoksenne kysymyksineen ja huolineen, älkää ohittako kysymystä – älkää kertoko hänelle, ettei hänen tule olla huolissaan kysymyksensä takia. Älkää epäilkö henkilön omistautumista Herralle ja Hänen työlleen. Sen sijaan auttakaa henkilöä löytämään vastaukset kysymyksiinsä.
- -
Olemme kuulleet kertomuksia, joiden mukaan jotakuta, joka on esittänyt vilpittömiä kysymyksiä historiastamme, opistamme tai käytännöistämme, on kohdeltu epäuskoisena. Se ei ole Herran tapa. Kuten Pietari sanoi: ”– – olkaa aina valmiit antamaan vastaus jokaiselle, joka kysyy, mihin teidän toivonne perustuu” (1. Piet. 3:15).
Meidän on vastattava paremmin vilpittömiin kysymyksiin. Vaikka emme pystyisi vastaamaan jokaiseen kysymykseen maailmankaikkeudesta taikka historiastamme, käytännöistämme tai opistamme, voimme silti antaa monia vastauksia vilpittömille kysyjille.
Auttakaa kysyjiä ymmärtämään, että Herra ei edellytä pyhiltään oppiarvoja historiassa ja Kirkon opissa. Siksi meidän ei tule odottaa vanhempien, johtajien ja opettajien pystyvän vastaamaan kaikkiin kysymyksiin. Jopa ensimmäisen presidenttikunnan ja kahdentoista apostolin koorumin jäsenet ovat taustoiltaan ja koulutukseltaan hyvin erilaisia ja tuovat keskusteluumme ja pohdintoihimme laajan joukon kokemuksia.
Kun minulla on kysymys, johon en osaa vastata, käännyn niiden puoleen, jotka voivat auttaa minua. Kirkkoa on siunattu koulutetuilla tiedemiehillä ja niillä, jotka ovat omistaneet koko elämänsä tutkimukselle ja jotka ovat tulleet tuntemaan historiamme ja pyhät kirjoitukset. Nämä harkitsevat miehet ja naiset esittävät asiayhteydet ja taustat, jotta voimme ymmärtää paremmin pyhää menneisyyttämme ja nykyisiä käytäntöjämme.
Kirkko on sitoutunut läpinäkyvyyteen ja on antanut käyttöön arvokkaita lähteitä Joseph Smithin asiakirjoissa ja evankeliumiaiheisissa esseissä; ne antavat uusia näkökulmia ja tarjoavat jopa eheämmän kokonaisuuden palautuksesta. Tämä on hienoa aikaa opiskella kirkon historiaa ja oppia runsaista lähteistä asiantuntijoiden kertoessa hyödyllisistä taustoista ja auttaessa ymmärtämään menneisyyttämme.
Kääntykää profeettojen ja apostolien puoleen
Toinen huoleni on, että - - jotkut jättävät väliin vaarna- ja yleiskonferenssien kokouksia, koska heistä nuo erityiset viikonloput ovat vapaata heidän kirkon tehtävistään. Minun on vaikea ymmärtää, miksi kukaan kuuntelisi internetin muita ääniä ennen pyhien kirjoitusten ääniä tai elävien profeettojen ja apostolien ääniä.
_ _
Lainaukset on poimittu vanhin M. Russell Ballardin puheesta "Pyhille Utahin eteläisellä vyöhykkeellä", joka lähetettiin 235 vaarnaan Utahin eteläisellä vyöhykkeellä 13. syyskuuta 2015.
Hyvin pitkälle samansisältöisen puheen vanhin Ballard piti pohjoismaiden yhteisessä koferenssissa 5.3.2017.
Epävirallinen suomennos: EAR
Olemme kuulleet kertomuksia, joiden mukaan jotakuta, joka on esittänyt vilpittömiä kysymyksiä historiastamme, opistamme tai käytännöistämme, on kohdeltu epäuskoisena. Se ei ole Herran tapa. Kuten Pietari sanoi: ”– – olkaa aina valmiit antamaan vastaus jokaiselle, joka kysyy, mihin teidän toivonne perustuu” (1. Piet. 3:15).
Meidän on vastattava paremmin vilpittömiin kysymyksiin. Vaikka emme pystyisi vastaamaan jokaiseen kysymykseen maailmankaikkeudesta taikka historiastamme, käytännöistämme tai opistamme, voimme silti antaa monia vastauksia vilpittömille kysyjille.
Auttakaa kysyjiä ymmärtämään, että Herra ei edellytä pyhiltään oppiarvoja historiassa ja Kirkon opissa. Siksi meidän ei tule odottaa vanhempien, johtajien ja opettajien pystyvän vastaamaan kaikkiin kysymyksiin. Jopa ensimmäisen presidenttikunnan ja kahdentoista apostolin koorumin jäsenet ovat taustoiltaan ja koulutukseltaan hyvin erilaisia ja tuovat keskusteluumme ja pohdintoihimme laajan joukon kokemuksia.
Kun minulla on kysymys, johon en osaa vastata, käännyn niiden puoleen, jotka voivat auttaa minua. Kirkkoa on siunattu koulutetuilla tiedemiehillä ja niillä, jotka ovat omistaneet koko elämänsä tutkimukselle ja jotka ovat tulleet tuntemaan historiamme ja pyhät kirjoitukset. Nämä harkitsevat miehet ja naiset esittävät asiayhteydet ja taustat, jotta voimme ymmärtää paremmin pyhää menneisyyttämme ja nykyisiä käytäntöjämme.
Kirkko on sitoutunut läpinäkyvyyteen ja on antanut käyttöön arvokkaita lähteitä Joseph Smithin asiakirjoissa ja evankeliumiaiheisissa esseissä; ne antavat uusia näkökulmia ja tarjoavat jopa eheämmän kokonaisuuden palautuksesta. Tämä on hienoa aikaa opiskella kirkon historiaa ja oppia runsaista lähteistä asiantuntijoiden kertoessa hyödyllisistä taustoista ja auttaessa ymmärtämään menneisyyttämme.
Kääntykää profeettojen ja apostolien puoleen
Toinen huoleni on, että - - jotkut jättävät väliin vaarna- ja yleiskonferenssien kokouksia, koska heistä nuo erityiset viikonloput ovat vapaata heidän kirkon tehtävistään. Minun on vaikea ymmärtää, miksi kukaan kuuntelisi internetin muita ääniä ennen pyhien kirjoitusten ääniä tai elävien profeettojen ja apostolien ääniä.
_ _
Lainaukset on poimittu vanhin M. Russell Ballardin puheesta "Pyhille Utahin eteläisellä vyöhykkeellä", joka lähetettiin 235 vaarnaan Utahin eteläisellä vyöhykkeellä 13. syyskuuta 2015.
Hyvin pitkälle samansisältöisen puheen vanhin Ballard piti pohjoismaiden yhteisessä koferenssissa 5.3.2017.
Epävirallinen suomennos: EAR
_______
Aarrekartan kokosi 19.3.2017 pyhäkoulun johtokunta